Tapahtuman tiedot
Järjestäjä
Helsinki Quick Step 2023 -hanke
Helsinki Quick Step 2023
Helsinki Quick Step 2023 julkaistaan Arkkitehti-lehdessä 3.2.2023. Julkistamistilaisuudessa Olli Hakanen esittelee HQS 2023 ratkaisun ja 2040 vision sekä vastaa kysymyksiin. Esitykset klo 11.00 ja klo 12.00. Esitys kestää noin 20 minuuttia, jonka jälkeen aikaa kysymyksille/keskustelulle on noin 25 minuuttia. 15 minuuttia esitysten välillä ja toisen esityksen jälkeen on varattu mahdollisille median kysymyksille.
Tapahtumassa lanseerataan Helsinki Quick Step 2023 eli ehdotus pääkaupunkimme liikkumisen uudeksi arkkitehtuuriksi sen vilkkaimmassa solmukohdassa Helsingin keskiakselilla Kaivokadun ja Metsäläntien välillä. Ehdotus sisältää junien ratajärjestelmän uudistamisen osittain läpivirtaavaksi, juna- ja raitioliikenteen uuden läpivirtausaseman sekä Pasilan aseman ja Helsingin päärautatieaseman uudistamisen juna- ja raitioasemiksi.
Esittelemme Helsingin päärautatieaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman väliä liikennöivän raitiolinjan sekä sähköisten alle 20 matkustajan lentokoneiden Helsinki City Airport -konseptin Tattarisuon nykyiselle toimitila-alueelle.
Valtavasti liikenteen nykyisin hukkaamaa maanpintaa vapautuu kaupungiksi rakentamiseen ja luonnonympäristöksi palauttamiseen. Esittelemme uusia arkkitehtuurimalleja, joita syntyy, kun rakennetaan vapautuvalle liikennealueelle. Pohdimme, kannattaisiko Hakamäentien silta purkaa.
Ehdotamme alustavasti, kuinka ratapiha-alueen pilaantunut maa-aines voidaan käsitellä, jotta tuleva uusi kaupunginosa voidaan rakentaa nykyiselle junien varikkoalueelle ja alueella aikoinaan sijainnut pieni pohjavesijärvi palauttaa uuden kaupunginosan keskipisteeksi ja Kumpulanpuron puhtaan veden lähteeksi.
Esittelemme ajatuksen Kumpulanpuron puistosta, jonka kohokohtana virtaa maanpinnalla avouomassa puhdasvetinen Helsingin eteläisin taimenpuro nykyiseltä ratapiha-alueelta Vanhankaupunginlahdelle. Ehdotamme Kumpulanpuron yhdistämien urheilu- ja puistoalueiden (sisältäen rakenteilla olevan Vallilanlaakson raitiotien) liittämistä osaksi Helsingin kansallista kaupunkipuistoa.
Pohdimme tekoälyn ja autonomisten ajoneuvojen mahdollisuuksia ja roolia kaupunkiliikkumisen palvelussa. Esittelemme käsitteen "maanpinnan kiertotalous" ja "hyötyaikaverkko" sekä muita liikkumisen arkkitehtuuria ja palveluja koskevia uusia käsitteitä ja arviointikriteereitä, joita tarvitaan nykyisten päällekkäisten liikennejärjestelmien ihmisiä, ilmastoa ja luontoa ja kansantaloutta vahingoittavan tuhlaustalouden muuttamiseksi kestäväksi.