Tapahtuman tiedot
Järjestäjä
Finimalism
Finimalism: Mikä maa, mikä brändi? – Luovat alat maakuvan vahvistajina
Mistä Suomi tunnetaan maailmalla? Miten luovat alat voisivat nousta maakuvatyön kärkeen ja nostattaa suomalaisen kulttuurin kansainvälistä profiilia? Ja ennen kaikkea: miksi Suomi-kuva alisuoriutuu, kun kisataan kulttuurilla?
Suomalaisessa suunnittelussa on kansainvälisen näkyvyyden vaatimaa rohkeutta ja taitoa,
mutta silti maakuvavertailuissa kulttuuri on yhä Suomi-kuvan heikoin osa-alue. Naapurimaat
ovat osoittaneet, että luovat alat voi valjastaa maabrändin kärkeen – myös meillä on
mahdollisuus profiloitua kulttuuriosaamisemme kautta.
On selvää, että kulttuurilla ja luovilla aloilla on hyödyntämätöntä potentiaalia Suomen maakuvan ja kansainvälisen imagon kohentamisessa – mutta miten päästään toimiin?
Finimalism-projekti on kutsunut koolle kulttuurialan ja maakuvatyön vaikuttajia vastaamaan innostavan ja vakuuttavan Suomi-brändin kuratoinnin haasteisiin. Paneeliin osallistuvat Flow-festivaalin taiteellinen johtaja Tuomas Kallio, ulkoministeriön kulttuurin ja luovien alojen suurlähettiläs Paula Parviainen, Fashion Finlandin toiminnanjohtaja Jani Niipola ja Finnish Design Infon toiminnanjohtaja Kirsi Juva. Keskustelua moderoi Finimalismin projektipäällikkö Katja Lindroos.
Paneelikeskustelu järjestetään osana Music x Media -festivaalia. Lue lisää täältä.
Finimalism on kolmen suunnittelualan tiedotuskeskuksen – Archinfon, Fashion Finlandin ja
Finnish Design Infon – uusi viestinnällinen yhteishanke. Projekti nostaa suomalaisen
arkkitehtuurin, muodin ja muotoilun kansainvälistä profiilia sekä tuo esiin suomalaista
designosaamista vihreän siirtymän suunnannäyttäjinä. Finimalismin ytimessä on kestävän
kehityksen heittämä haaste kaikille aloille: miten luoda arvoa ja kasvua radikaalisti
vähemmillä resursseilla – ei vain less is more vaan more with less.