Valokeilassa-sarja nostaa esiin suomalaisen arkkitehtuurin tekijöitä
Archinfon viestintäkanavissa toteutettavassa kampanjassa valokeilaan nostetaan ajankohtaisia arkkitehtitoimistoja, jotka kertovat arvoistaan arkkitehtuurinsa takana.
Archinfo aloittaa uuden, säännöllisesti toistuvan kampanjan suomalaisen arkkitehtuurin tekijöistä. Valokeilassa-kampanjassa arkkitehtitoimistot kertovat kuvilla ja lyhyillä teksteillä toimintaansa ohjaavista arvoista tai siitä, mikä toimiston omassa arkkitehtuurissa on tärkeää. Valinnan perusteena on ajankohtaisuus.
Ensimmäiseksi Valokeilaan kutsuttiin Arkkitehtitoimisto K2S. Pääsiäisenä vihitty Ylivieskan kirkko ottaa monin tavoin kantaa arkkitehtuurin ajankohtaiseen keskusteluun. Yksiaineisen kirkon käyttöiäksi on suunnitteluvaiheessa määritelty vähintään 200 vuotta.
K2S korostaa kolmesta kuvasarjasta koostuvassa kokonaisuudessa toimiston arkkitehtuurissa tärkeitä teemoja: solids – yksiaineinen, reuse – uusiokäyttö ja dream concepts – real spaces – unelmat todeksi. Kuvasarjoissa havainnollistetaan muun muassa moniulotteista materiaalien käyttöä ja huolellista detaljointia, ainutlaatuisia tilakokemuksia ja kaupunkirakenteen oivaltavaa täydentämistä. Esimerkkeinä ovat Ylivieskan kirkon lisäksi muun muassa Fazer Experience -vierailukeskus ja muutaman vuoden päästä valmistuva Sörnäisten areena.
Valokeilassa näkyy Instagramissa
Toimistoilta pyydetään kuvia ja lyhyitä tekstejä aiheista, joiden mittakaava voi vaihdella yksityiskohdista globaaleihin ongelmiin ja teemat esimerkiksi materiaalista tai muusta konkreettisesta lähtökohdasta abstraktiin pohdintaan.
Kampanjan pääasiallisena toteutuskanavana on Archinfon Instagram-tili, jossa käytetään tunnistetta #FinArchSpotlight. Instagramin lisäksi kampanja on esillä archinfo.fi-verkkosivuilla ja Archinfon uutiskirjeessä. Valokeilassa-sarjaa toteutetaan noin puolentoista kuukauden syklillä.
Seuraa Valokeilassa-sarjaa Archinfon Instagramissa tästä linkistä.
Tutustu Arkkitehtitoimisto K2S:n töihin ja toimintaan tästä linkistä.