Upea Aallon toimiston piirustusnäyttely avautui Berliinissä
Patricia Parinejad / Tchoban Foundation
Tchoban-museossa aukesi syyskuussa harvinainen Alvar Aallon toimiston alkuperäispiirustuksia esittelevä näyttely. Arkkitehti Tarja Nurmi vieraili näyttelyssä, jossa nähdään Aaltojen Saksaan suunnittelemien rakennusten luonnoksia ja piirustuksia.
Berliinin Pfefferbergin entisellä panimoalueella on arkkitehtuurin alkuperäispiirustuksille omistettu museo, englanninkieliseltä nimeltään Tchoban Foundation Museum for Architectural Drawing. Kymmenvuotisen olemassaolonsa aikana museo on laajalti esitellyt arkkitehtien piirroksia useista eri maista. Museolla ja Tchoban-säätiöllä on myös omat piirroskokoelmansa, ja se tekee yhteistyötä monien instituutioiden, yliopistojen ja säätiöiden kanssa.
22. syyskuuta museossa avattiin ensimmäinen suomalaisia arkkitehtuuripiirroksia esittelevä näyttely, Alvar Aalto in Germany: Drawing Modernism. Alvar Aallon toimisto oli erittäin aktiivinen Saksan sodanjälkeisten vuosien jälleen- ja uudisrakennushankkeissa. Toimiston toteuttamat työt arkkitehtuurikaupunkina tunnettuun Wolfsburgiin ovat Saksassa suhteellisen laajalti tunnettuja, ja Essenin ooppera on joitakin vuosia sitten palkittu maan parhaana oopperatalona.
Jo vuosia sitten museon perustaja, arkkitehti Sergei Tchoban, joka on myös suunnitellut museorakennuksen, on ilmaissut museon kiinnostuksen erityisesti kahteen suomalaiseen arkkitehtiin, Alvar Aaltoon ja Reima Pietilään. Nyt avattu näyttely on saanut vauhtia erityisesti uuden museonjohtaja Nadejda Bartelsin toimesta. Bartels on vieraillut Suomessa muun muassa vuonna 2019, kun hän piti Ark Rex -elokuvatapahtumassa luennon Weimarin tasavallan aikaisista elokuvalavastuksista.
Saksaan on toteutettu kuusi Aaltojen projektia
Näyttely on tehty yhteistyössä arvokkaan piirustuskokoelman omistavan Alvar Aalto -säätiön sekä Cambridgen yliopiston kanssa. Tärkeä yhteistyökumppani ja tukija on ollut Finnland Institut Berliinissä. Kuraattoreina ovat museonjohtajan kanssa toimineet Cambridgen yliopiston tutkijatohtori Sofia Singler ja Alvar Aalto -säätiön intendentti Timo Riekko. Näyttelyarkkitehtuurin aaltomaisine, katoista roikkuvine valaisimineen on suunnitellut arkkitehti Anna Andrich.
Piirustukset koskevat Aallon toimiston töitä Saksan maaperällä – sekä toteutettuja että suunnitelmiksi jääneitä. Näyttelyssä ei haluttu toistaa tai esitellä asioita ja kohteita, joita jo laajalti tunnetaan. Sen sijaan mukana on 70 piirrosta Saksaan suunnitelluista töistä, jotka hyvinkin omaperäisinä poikkeavat Aallon Suomen-kohteista. Tiilimäen toimistossa työstettiin suunnitelmia erityisesti piirtämällä, vaikka malliverstaalla oli silläkin suuri merkitys.
Museon kahden ikkunattoman näyttelytilan seinät on käsitelty tähän näyttelyyn kokonaan valkoisiksi. Piirustuksia on asetettu myös pitkulaisille, pöytämäisille tasoille, jolloin niitä voi vapaasti tarkastella eri suunnilta.
Keskiössä ovat siis erilaiset piirrokset, jotka liittyvät sekä toteutettuihin kuuteen rakennukseen Saksan maaperällä että kahdeksaan toteutumattomaan hankkeeseen. Osa piirroksista on hämmentävän tarkkoja ja taiturimaisia, mutta mukana on myös harjoitelman tapaisia keveitä luonnoksia sekä piirroksia, jotka osoittavat tarmoa ja taitoa sovitella uusia rakennuksia ympäristöönsä ja sen topografiaan. Aallon toimiston Italiasta oppimat asiat ovat näkyvissä niissä piirustusponnisteluissa.
Erittäin merkittävää on se, että Saksan-töiden yhteydessä ja tässä näyttelyssä puhutaan myös Elissa Aallosta. Hänellä on ollut merkittävä rooli muun muassa Essenin oopperatalon rakennustöiden loppuun saattamisessa. Näyttelyn tiedotteissa kirjoitetaankin lahjakkaasta arkkitehtipariskunnasta; aiempi tapa käsitellä Aallon toimistoa kuin yhden henkilön luomuksena alkaa vähitellen olla väistymässä. Monista näyttelyn luonnoksistakaan emme tiedä, kenen käsialaa ne ovat – joillakin toimiston piirtäjävirtuooseista oli aivan oma, tunnistettava ”Aallon” tyylinsä.
Taidokkaita piirustuksia tarkastellaan neljän teeman kautta
Näyttelyyn valtavasta arkistomateriaalista valitut piirrokset on jaoteltu neljän teeman mukaan: luontoon ja kaupunkiin liittyvät topografiat, identiteetin heijastaminen, pyhyyden rajat sekä standardisaation inhimillistäminen. Aallon toimiston työt edustivat jotain aivan muuta kuin kansallissosialistien väkivaltakoneistoa palvellut laaja standardisointi, jota vieroksuttiin, kun sodan kauhut paljastuivat. Humaanille ja ihmisläheiselle arkkitehtuurille oli suoranainen tilaus, johon Aallon toimisto loistavasti vastasi.
Kauniisti esillepantua näyttelyä voi lähestyä monin eri tavoin, joista yksi on vain katsella taidokkaita piirustuksia, puhtaasti piirustuksina. Lähestymistapa voi olla myös asuntuntijamainen, ja näyttely voi kannustaa jopa lisätutkimuksiin tai vierailemaan Aallon toimiston rakennuksissa paikan päällä – kävelyyn Berliinin Hansaviertelissä, ihailemaan pohjaltaan viuhkamaista tornitaloa Bremenissä tai ooppera-musiikkitaloa Essenissä tai vierailuun olemukseltaan yllättävän pohjoismaisen oloisessa Wolfsburgissa, jossa on kaksi Aallon toimiston kirkko- ja seurakuntakeskusta ja kulttuuritalo. Autokaupunki Wolfsburgiin on Berliinistä noin tunnin junamatka.
Näyttelyä tukee 168-sivuinen julkaisu asiantuntija-artikkeleineen ja kattavine kuvituksineen. Julkaisun laajimman artikkelin on kirjoittanut Sofia Singler. Johdannon ja esipuheen ovat kirjoittaneet Nadejda Bartels ja Finnland Institutin johtaja Mikko Fritze. Kirjassa on kaikista näyttelyyn valitusta piirroksista kuvat ja niihin liittyvät tiedot.
Alvar Aalto in Germany: Drawing Modernism -näyttely on avoinna ensi vuoden tammikuun 14. päivään saakka. Pfefferbergissä sijaitsee myös kuuluisa Aedes-arkkitehtuurigalleria sekä muita näyttelytiloja.