Kaupunki ja rakennukset oppimisympäristönä
Kaupunkiagentit-työpajat
Poikkitaiteellisissa Kaupunkiagentit-työpajoissa kokeiltiin, miten kaikille yhteistä kaupunkitilaa voidaan tutkia, ottaa haltuun väliaikaisin keinoin sekä käyttää elävänä oppimisympäristönä. Työpajoissa kaupunkitilaa tutkitaan esimerkiksi ympäristö- ja performanssitaiteen sekä äänen avulla. Työpajoissa toteutetut tehtävät on esitelty videoin ja kirjallisin selostuksin. Tutustu materiaaliin tästä.
Arkkitehtuurin työkalupakki: Kuinka aistia arkkitehtuuria?
Kuinka aistia arkkitehtuuria? Kansainvälisen arkkitehtuurikasvatusyhdistys Playcen opetusmateriaali kannustaa tekemään havaintoja rakennetusta ympäristöstä kaikilla aisteilla. Paketti sisältää opettajan kortin, 18 tehtäväkorttia sekä 4 aistityökalua. Tehtävät nivoutuvat arkkitehtuurin peruskäsitteisiin. Tutustu materiaaliin Playcen sivuilta tästä. Saatavilla myös kielillä svenska, english, italiana, slovene, dansk, română.
Maailman paras koulu
Arkkitehtuurimuseon oppimateriaalissa tarkastellaan koulurakennuksia: Minkälaisissa fyysisissä ympäristöissä oppiminen tapahtuu? Minkälainen rakennettu ympäristö tarjoaa hyvät edellytykset oppimiselle? Materiaalipaketti ohjaa tutkimaan omaa koulurakennusta ja visioimaan tulevaisuuden koulua. Tutustu materiaaliin Arkkitehtuurimuseon sivuilta tästä.
Kymmenen avainta arkkitehtuuriin
Arkkitehtuurin avaimia ovat muun muassa muoto, tila ja materiaali. Kysymysten muotoon rakennettu materiaali antaa avaimet alkuun minkä tahansa rakennuksen tarkastelussa. Keskustelusarja on ladattavissa pdf-tiedostona Arkkitehtuurimuseon verkkosivuilta. Tutustu aineistoon tästä. Också på svenska. Also in English.