Takaisin artikkeleihin

Kaupunki ja rakennukset oppimisympäristönä



Kaupunkiagentit-työpajat

Poikkitaiteellisissa Kaupunkiagentit-työpajoissa kokeiltiin, miten kaikille yhteistä kaupunkitilaa voidaan tutkia, ottaa haltuun väliaikaisin keinoin sekä käyttää elävänä oppimisympäristönä. Työpajoissa kaupunkitilaa tutkitaan esimerkiksi ympäristö- ja performanssitaiteen sekä äänen avulla. Työpajoissa toteutetut tehtävät on esitelty videoin ja kirjallisin selostuksin. Tutustu materiaaliin tästä.



Arkkitehtuurin työkalupakki: Kuinka aistia arkkitehtuuria?

Kuinka aistia arkkitehtuuria? Kansainvälisen arkkitehtuurikasvatusyhdistys Playcen opetusmateriaali kannustaa tekemään havaintoja rakennetusta ympäristöstä kaikilla aisteilla. Paketti sisältää opettajan kortin, 18 tehtäväkorttia sekä 4 aistityökalua. Tehtävät nivoutuvat arkkitehtuurin peruskäsitteisiin. Tutustu materiaaliin Playcen sivuilta tästä. Saatavilla myös kielillä svenska, english, italiana, slovene, dansk, română.


Maailman paras koulu

hiidenkivi3_iso

Arkkitehtuurimuseon oppimateriaalissa tarkastellaan koulurakennuksia: Minkälaisissa fyysisissä ympäristöissä oppiminen tapahtuu? Minkälainen rakennettu ympäristö tarjoaa hyvät edellytykset oppimiselle? Materiaalipaketti ohjaa tutkimaan omaa koulurakennusta ja visioimaan tulevaisuuden koulua. Tutustu materiaaliin Arkkitehtuurimuseon sivuilta tästä.

 


Kymmenen avainta arkkitehtuuriin

MFA:n tunnus

Arkkitehtuurin avaimia ovat muun muassa muoto, tila ja materiaali. Kysymysten muotoon rakennettu materiaali antaa avaimet alkuun minkä tahansa rakennuksen tarkastelussa. Keskustelusarja on ladattavissa pdf-tiedostona Arkkitehtuurimuseon verkkosivuilta. Tutustu aineistoon tästä. Också på svenska. Also in English.