Huussi sai loistavan vastaanoton Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa
Miina Jutila
Suomen paviljongin näyttelyn on jo ensimmäisen aukioloviikon aikana nähnyt yli 15 000 biennaalivierasta, ja tähän mennessä reilusti yli 50 mediaa on nostanut sen uutisiinsa, artikkeleihinsa ja top-listauksiinsa.
The Dry Collectiven näyttely Huussi – Imagining the future history of sanitation käsittelee arkkitehtien roolia ilmastonmuutoksen ja ihmisen toiminnan aiheuttamien ongelmien ratkaisemisessa ja julistaa nykyisen vesi-wc:hen perustuvan saniteettijärjestelmämme aikakauden päättyneeksi.
18. Venetsian arkkitehtuuribiennaali aukesi yleisölle lauantaina, 20. toukokuuta. Medialle biennaali esiteltiin avautumista edeltävänä keskiviikkona, ja kutsuvieraat pääsivät tutustumaan näyttelyihin ennakkoavajaispäivinä torstaina ja perjantaina. Huussi-näyttely herätti avajaisviikolla runsaasti keskustelua ja innostunutta palautetta.
Suomen paviljongin virallisia avajaisia vietettiin torstaina 18. toukokuuta. Archinfon toiminnanjohtajan ja Suomen paviljongin komissaarin Katarina Siltavuoren kiitosten jälkeen näyttelyn avasi Suomen Rooman-suurlähettiläs Pia Rantala-Engberg. Paviljongin omistajan, ulkoministeriön, edustajana hän nosti esiin Alvar Aallon perinnön merkityksen ja puhui arkkitehtien potentiaalista ottaa keskeinen rooli uusien, innovatiivisten ratkaisujen löytämisessä yhteiskuntamme ongelmien ratkomisessa.
Näyttelyn päärahoittajan, opetus- ja kulttuuriministeriön, tervehdyksen toi ylijohtaja Riitta Kaivosoja. Hänen mukaansa Huussi-näyttely on erinomainen todiste siitä, miten jostakin tavallisesta voi tulla rohkea esimerkki, kun se viedään eri kontekstiin. Hän kiitteli näyttelyn kuraattoria, arkkitehti-taiteilija Arja Renelliä poikkialaisen keskustelun sytyttämisestä tieteiden ja arkkitehtuurin välille. Kaivosoja on suuri arkkitehtuurin ystävä, ja hänen mukaansa inhimillinen mittakaava, jolla näyttely lähestyy globaalia ongelmaa, on osa suomalaisen arkkitehtuurin erityisyyttä.
Kuraattori Arja Renell kertoi, miten näyttelyidea syntyi vuosi sitten taidebiennaalin avajaisten wc-jonossa, kun hän kuuli, että Giardinin viemärivedet lasketaan suoraan kanaaliin. Hän puhui näyttelyn teemoista, veden säästämisestä ja ravinteiden kierrättämisestä, ja kysyi, miksi ihmeessä heitämme hukkaan sen ainoan lannoitteeksi sopivan luonnonvaran, joka on ilmainen, ekologinen, kestävästi tuotettu, ehtymätön ja demokraattisesti jakautunut.
Näyttelyprojektissa asiantuntijana mukana ollut YK:n asuinyhdyskuntaohjelman UN-Habitatin Human Settlement Officer Paula Pennanen-Rebeiro-Hargrave toi kutsuvieraille viestin globaalista etelästä ja nosti esiin sen, miten tärkeää on puhua ylellisistä elämäntavoistamme myös arkipäiväisissä toiminnoissamme. Hänen mukaansa muutoksen ensimmäinen askel on se, että meidän täytyy päästä yhteisymmärrykseen muutoksen tarpeesta, ja sitten vain tehdä se.
The Dry Collectiveen kuuluvat Arja Renellin lisäksi visuaalinen muotoilija ja tarinankertoja Antero Jokinen, arkkitehdit Emmi Keskisarja, Eero Renell ja Janne Teräsvirta sekä arkkitehti Barbara Motta Italiasta.
Avajaisia edelsi lehdistötilaisuus, jossa kuraattori Renell keskusteli Helsingin designjohtaja Hanna Harrisin kanssa muun muassa urbaaneista saniteettiratkaisuista. Keskustelua johti ING Median Ben James. Katso englanninkielinen keskustelu videoupotuksesta.
Huussi-näyttely on herättänyt runsaasti kiinnostusta kotimaisessa ja kansainvälisessä mediassa. Esimerkiksi Helsingin Sanomat julkaisi siitä kolmen sivun uutisen, ja Yle teki Huussi-sisältöjä useisiin kanaviinsa, kuten Radio 1:n Kulttuuriykköseen, jossa kuraattori Renelliä haastateltiin suorassa radiolähetyksessä.
Huussista on uutisoitu myös eri puolilla maailmaa. Kansainvälisistä medioista sen ovat maininneet muun muassa ArchDaily, Wallpaper, Dezeen, Domus, The Guardian, The Korea Times, Itävallan HolzBau sekä The New York Times, jonka twitter-tili @NYT_first_said nostaa esiin kaikki ensimmäistä kertaa lehdessä esiintyneet sanat. 22.5. uusin niistä oli ’huussi’. Monoclen The Urbanist -radio-ohjelma haastatteli Arja Renelliä. Kuuntele podcast tästä.
Avajaisten yhteydessä julkaistiin näyttelyn tematiikkoja syventävä julkaisu, Death to the flushing toilet. Arja Renellin toimittamassa kirjassa on kolmetoista artikkelia, jotka valottavat muun muassa sanitaation maailmanhistoriaa, Venetsian sanitaatiojärjestelmää, Lontoon historiallista viemäriongelmaa ja huussia osana suomalaista kulttuuriperintöä. Eri alojen asiantuntijat kirjoittavat ravinteiden kierrätyksestä, urbaaneista sanitaatioratkaisuista ja esimerkiksi Helsinki-huussista. Kirjan julkaisija ja jakelija on Pohjoismaiden johtava arkkitehtuuri- ja taidekirjoihin erikoistunut kustantamo Arvinius + Orfeus Publishing.