Helsinki-Vantaan uusi matkustajaterminaali avasi ovensa – ja voitti Vuoden teräsrakenne -palkinnon
Arkkitehtitoimisto ALA:n suunnittelema Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennusosa. kuva: Tuomas Uusheimo
Arkkitehtitoimisto ALA:n suunnittelema Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennusosa avautui matkustajille 1. joulukuuta. Jo marraskuussa ennen virallisia avajaisiaan rakennus voitti Vuoden teräsrakenne -palkinnon.
Lentokenttien matkustajaterminaalit toimivat paitsi porttina maailmalle, myös matkustajien ensimmäisenä kokemuksena kohdemaasta. Suomen portti maailmalle on nyt uudistunut, kun Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennusosa on valmistunut.
Laajennus toimii koko lentokentän yhteisenä sisäänkäyntirakennuksena, johon sijoittuvat lähtöaula lähtöselvitystoimintoineen sekä saapuvien matkustajien palvelut. Uusi rakennus on samanaikaisesti myös matkakeskus, joka palvelee niin junalla, bussilla, henkilöautolla kuin taksillakin liikkuvia tasaveroisesti.
ALA on aiemmin tullut tunnetuksi suurista julkisista rakennuksista, kuten Helsingin keskustakirjasto Oodista, ja kansainvälisestä kilpailumenestyksestään. Lentoaseman laajennuksen voi tyyliltään nähdä Oodin ja ALA:n kansainvälisen läpimurtotyön, Norjassa sijaitsevan teatteri- ja konserttitalo Kildenin, sisaruksena. Yhdistävänä elementtinä rakennusten arkkitehtuurissa on suuri ja lennokas puuverhoiltu kattouloke.
Toimisto kuvaa keveyden ja raskauden ristiriitaisilla vaikutelmilla leikittelevää kattorakennetta seuravaasti: “Suuren avoimen tilan mahdollistavat pitkät jännevälit ja sisääntulokatoksen uloke on saavutettu teräsrakenteilla. Rakenteet on kuitenkin piilotettu paksuun puiseen alakattoon. Katon paksuus on havaittavissa niin julkisivuissa kuin lähtöaulan kattoikkunan syvässä kauluksessakin. Raskaudestaan huolimatta katto kuitenkin näyttää lentävän – se uhmaa arkijärkeä kuin näky ilmaan nousevasta jumbojetistä.”
Jo ennen virallista avautumistaan 24.11. lentoaseman laajennus voitti Teräsrakenneyhdistyksen jakaman Vuoden teräsrakenne -palkinnon.
Lähtevän liikenteen aulassa vinoneliön muotoiset betonitäytteiset teräsliittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta. Rakennuksen ulkopuolelle ulottuvan teräsrakenteisen ulokelipan jänneväli on jopa 20 metriä. Välipohjajärjestelmän teräspalkkien kokonaispituus on noin 3,9 kilometriä, ja muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2 400 tonnia.
Vuoden teräsrakenne -palkinnon saa arkkitehtonisesti korkeatasoinen, terästä ja muita metalleja rakentamisvaiheessa oivaltavasti hyödyntänyt rakennushanke. Riippumaton palkintolautakunta, jonka puheenjohtajana toimi tänä vuonna arkkitehti Pekka Salminen PES-Arkkitehdeista, valitsi Teräsrakenneyhdistykselle lähetettyjen ehdotusten joukosta voittajan. Kilpailussa myönnettiin myös kunniamaininta, jonka sai Arkkitehtitoimisto K2S:n suunnittelema Ylivieskan uuden kirkon kellotapuli.
Lisää tietoa ja kuvia lentoaseman laajennuksesta Arkkitehtitoimisto ALA:n verkkosivuilta tästä linkistä (aukeaa uudessa välilehdessä).
Lisää tietoa Vuoden teräsrakenne -palkinnosta löytyy Teräsrakenneyhdistyksen verkkosivuilta tästä linkistä (aukeaa uudessa välilehdessä).