Takaisin artikkeleihin

Arkkitehtuurin harrastaminen kiinnostaa koululaisia

Opetus- ja kulttuuriministeriön neljättä kertaa teettämä Koululaiskysely kartoitti suomalaisten lasten ja nuorten harrastustoiveita. Yli viidessäkymmenessä koulussa arkkitehtuuri oli kymmenen toivotuimman harrastuksen joukossa. 

Koululaiskyselyllä kartoitettiin lasten ja nuorten toiveita koulupäivän yhteydessä järjestettävästä harrastustoiminnasta. Tällä kertaa kyselyssä oli mukana peräti 76 erilaista harrastusta. Kysely lähettiin kaikkiin yli kahteentuhanteen maamme ala-ja yläkouluun, ja siihen vastasi ennätyksellinen määrä lapsia ja nuoria 1459 koulusta ympäri maan. Yhteensä 53:ssa koulussa arkkitehtuuri oli kymmenen suosituimman harrastuksen joukossa.

Kyselyn mukaan yli puolet lapsista ja nuorista kaipaa uutta harrastusta. Tytöillä ja pojilla oli keskimäärin eri toiveharrastukset, ja kiinnostus arkkitehtuuriharrastusta kohtaan nousi esiin erityisesti poikien vastauksissa. Yhteensä arkkitehtuurista kiinnostuneita kyselyyn vastanneita lapsia ja nuoria oli yli 50 000. 

Koululaiskysely on osa kehitteillä olevan harrastamisen Suomen mallin toteutusta. Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman mallin tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton, hyvinvointia lisäävä harrastus koulupäivän yhteydessä. Suomen mallin ensimmäisen, vuonna 2021 alkavan pilotin kohderyhmänä ovat 1.–9. vuosiluokkien ja lisäopetuksen oppilaat. Liikkeelle on  lähdetty vuosittaisella valtionavustushaulla, mutta tavoitteena on juurruttaa Suomen malli pysyväksi toimintatavaksi kunnissa. Myöhemmässä vaiheessa harkittavaksi tulee mallin lainsäädäntöpohjan luominen sekä valtionosuusjärjestelmän selvittäminen.

Suomen malliin kuuluu myös koulujen valtakunnallinen harrastusviikko, jonka tavoite on auttaa jokaista löytämään mieleinen harrastus. Ideoita uusiin harrastuksiin voi käydä etsimässä ympäri vuoden harrastusviikon verkkosivuilta osoitteessa harrastusviikko.fi. Verkkosivun Taide ja tiede -osion Arkkitehtuuri ja ympäristö -kokonaisuudessa on erilaisia hauskoja tehtäviä, joiden avulla voi tutustua arkkitehtuuriin kotona tai kavereiden kanssa.

Lisätietoa:
Harrastamisen Suomen malli opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla (linkki)
Koululaiskysely 2020 opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla (linkki)
Harrastusviikko-sivusto (linkki)

Teksti: Eeva Astala

Jaa tämä artikkeli