Arkkitehtuurikerhot 2016–19
Arkkitehtuurikerhot-hanke nosti arkkitehtuurikasvatuksen saavutettavuutta valtakunnallisesti. Kerhoissa noin 130 lasta ja nuorta vuodessa sai viikoittaisen harrastuksen, joissa tutkittiin rakennettua ympäristöä kaikilla aisteilla sekä dokumentoitiin sen mielenkiintoisia ilmiöitä valokuvaten ja videoiden. Siellä tehtiin virtuaalimatkoja eri kulttuureiden rakennettuihin ympäristöihin sekä luotiin mielikuvituksellisia esineitä, tiloja, taloja ja kaupunkeja eri tekniikoilla piirtäen tai maalaten ja pienoiskoossa tai 1:1 mittakaavassa rakennellen.
Arkkitehtuurikerhot-hanke oli Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen arkkitehtuurikasvatuksen edistämistoimintaa, joka toteuttaa laajasti lastenkulttuuripolitiikan tavoitteita. Syksyllä 2016, opetus- ja kulttuuriministerön lastenkulttuurin saatavutettavuuden parantamiseen tarkoitetun erityisavustuksen turvin käynnistynyt hanke toi arkkitehtuurikasvatuksen sisältöjä ja osaamista lastenkulttuurin ja kasvatuksen toimijoiden saataville ja lasten ulottuville. Hanke jatkui 3 lukuvuotta aina vuoteen 2019 saakka.
Arkkitehtuurikasvatus tukee lasten ja nuorten paikallisidentiteetin vahvistumista, ympäristönlukutaitoa, luovaa ongelmanratkaisukykyä sekä osallisuuden kokemusta ja kykyä vaikuttaa rakennetun ympäristön tulevaisuuteen. Samalla se tukee koulujen kulttuurikompetenssin vahvistamiseen, monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin ja erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön liittyvien tavoitteiden saavuttamista.
Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen tavoitteena oli kerhohankkeen avulla
- lisätä alueellisten toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä
- laajentaa valtakunnallista arkkitehtuurikasvatuksen verkostoa
- vahvistaa arkkitehtuurikasvatusta osana lastenkulttuuria
- kehittää poikkitaiteellisia arkkitehtuurikasvatuksen menetelmiä
- tuottaa ala- ja yläkouluille sopivia ja painotukseltaan erilaisia kerhokokonaisuuksia.
[list_posts tag="arkkitehtuurikerhot-2016-19" num="10"]