Hyppää sisältöön
Yksityiskohtia 1950-luvun portaikosta
Kuvat: Meilahden yläasteen 8F- ja 8I-luokat

Koululaiset löysivät kestävää kauneutta pienistä yksityiskohdista

Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviin osallistuttiin kouluissa ympäri Suomen. Toisen kerran peräkkäin kouluille suunnatun kuvahaasteen voitti ryhmä Meilahden yläasteen oppilaita.

Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien kouluille suunnatun valokuvahaasteen voittivat kuvataidepainotteisen Meilahden yläasteen 8F- ja 8I-luokkien oppilaat Helsingistä. Valokuvahaasteen voittajan valitsi arkkitehtuurivalokuvaaja Kristo Vedenoja, jonka suositulla Helsinki Facades -Instagram-tilillä on yli 40 tuhatta seuraajaa. Vedenoja valitsi voittajaksi kuuden kuvan sarjan, jonka rohkeasti yksityiskohtiin rajatut kuvat kiinnittivät palkintotuomarin huomion.

”Reaktioni oli että vau, onpa hienoja yksityiskohtia! Usein juuri pienet yksityiskohdat tekevät tilasta ja paikasta erityisen. Kaiteen vaaleaan koristeeseen rajattu kuva on kauniin symmetrinen ja hyvin sommiteltu. Siinä ei ole mitään liikaa”, Vedenoja perusteli valintaansa. 

”Ovenkahvasta sekä kaiteen puisesta osasta otetuissa kuvissa muodot tulevat hienosti esille. Niissä näkyvät eri vuosikymmeninä oppilaiden käsien jättämät jäljet.” Koulun julkisivua esittävässä kuvassa on palkintotuomarin mukaan hauskasti huomioitu, miten seinän keltainen väri piristää kokonaisuutta. ”Kuva pohtii hienosti värien käyttöä”, Vedenoja sanoo.

Kuvat: Meilahden yläasteen 8F- ja 8I-luokat

Vedenojan mukaan kilpailun osallistujat ovat havainnoineet ympäristöään huolella ja miettineet tehtävänantoa tarkasti: ”Arjessa koulun arkkitehtuuriin ei usein kiinnitetä huomiota, vaikka se vaikuttaa omaan kokemukseen ja elämään monin tavoin. Vietämme paljon aikaa sisätiloissa, joten on aina positiivista, jos ympäristöt on suunniteltu kestävästi ja toimivasti.”

Kuvahaasteen voittaneet luokat saavat palkinnoksi arkkitehtuuri- ja muotoilukirjallisuutta.

Koulut kutsuttiin pohtimaan kestävää arkkitehtuuria ja muotoilua

Kouluille suunnattuun Instagram-kuvahaasteeseen osallistui kymmenisen luokkaa muun muassa Helsingistä, Jyväskylästä ja Kangasalalta. Haasteessa pyydettiin pohtimaan, mikä on kestävää arkkitehtuuria tai muotoilua; paikka koulussa, joka on kaunis vielä vuosienkin päästä, tai hyvin toimiva esine, joka pysyy hyvässä kunnossa monien käyttäjien käsissä. 

Meilahden koulu kuuluu Alvar Aalto -koulujen verkostoon, jonka tavoitteena on ​​lasten ja nuorten arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatuksen kehittäminen. Kuvahaasteen lisäksi Meilahden koulussa tehtiin käsityön ja kuvataiteen yhteistyönä kestokasseja, joiden kuviointiin otettiin inspiraatiota Alvar Aallon arkkitehtuurista ja muotoilusta. Kuvio painettiin kankaalle Varjo-Siena-kankaan kaltaisesti kerroksittain, minkä jälkeen siitä ommeltiin kassi. 

Koululaisten painamia kangaskasseja. Kuvat: Meilahden yläaste

Myös esimerkiksi Oulussa lippu liehui 3. helmikuuta ja herätti Myllytullin koulussa keskustelua arkkitehtuurin ja muotoilun arvostuksesta. Koulun 3.-5. kuvataideluokkien oppilaat askartelivat pienoismalleja ympäristökalusteista ja tekivät lyijykynätöitä Alvar, Aino ja Elissa Aallosta sekä heidän luomuksistaan. 

Koululaisten lyijykynätöitä. Kuvat: Myllytullin koulu

Valtakunnallisia Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä vietettiin erilaisin tapahtumin ja tempauksin 3.–6. helmikuuta. A&DO – Arkkitehtuurin ja muotoilun oppimisen keskus, Alvar Aalto -säätiö sekä Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo yhteistyökumppaneineen kutsuivat myös koulut mukaan juhlistamaan hyvän arkkitehtuurin ja muotoilun merkitystä.