Hyppää sisältöön
Ihmisiä näyttelytilassa. Valkoisilla seinillä on teksti "New Standards", valokuvia, aikajana sekä Suomen kartta. Puisella pöydällä on talon pienoismalli.
New Standards -näyttelyn näki Suomen paviljongissa yli 100 000 biennaalivierasta. kuva: Miina Jutila

Suomen paviljongin yleisöennätys rikkoutui jälleen Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa

Sunnuntaina 21.11. päättynyt seitsemästoista Venetsian arkkitehtuuribiennaali kasvatti kävijämääräänsä poikkeusajoista huolimatta. Uusi globaali verkosto etsii keinoja biennaalituotantojen kestävyyden parantamiseen. Suomen näyttely New Standards saapuu kevätkaudelle 2022 Arkkitehtuurimuseoon.

Suomalaisen teollisen puurakentamisen varhaisista vaiheista kertova New Standards -näyttely sai Venetsiassa kiitosta oivaltavasta ja biennaalin ”How will we live together?” -teemaan hyvin istuvasta aiheestaan. Kuuden kuukauden aikana toukokuusta marraskuuhun Suomen näyttelyn näki 107 000 biennaalivierasta, mikä on lähes 20 000 enemmän kuin edellinen ennätys, joka rikkoutui vuoden 2018 kirjastoarkkitehtuurinäyttelyssä. 

Myös koko arkkitehtuuribiennaalin kävijämäärät jatkoivat koronasta huolimatta kasvuaan ja ylittivät jo 300 000 kävijää. Vuonna 1980 perustetun arkkitehtuuribiennaalin merkitys maailman tärkeimpänä arkkitehtuurin esittämisareenana on kiistaton.

”On tärkeää, että Suomi osallistuu arkkitehtuurista käytävään kansainväliseen keskusteluun. Vahvana arkkitehtuurimaana meillä on paljon annettavaa aloitteissa, jotka pohtivat rakennetun ympäristön vaikutuksia Euroopan kulttuuriseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen. On ollut hienoa olla mukana edistämässä suomalaisen arkkitehtuuriosaamisen näkymistä tällä tärkeällä areenalla Venetsiassa”, sanoo kulttuuriasianneuvos Petra Havu opetus- ja kulttuuriministeriöstä. 

Koronapandemian vuoksi kahteen kertaan siirretty arkkitehtuuribiennaali oli monin tavoin poikkeuksellinen. Pitkän ja monivaiheisen prosessin aikana yhteydenpito eri maiden paviljonkien vastuutahojen kanssa nousi tärkeään rooliin, ja Archinfon verkosto neljän muun komissaariorganisaation kanssa laajeni aktiivisesti toimivaksi globaaliksi yhteistyöverkostoksi. Uutena avauksena kaksikymmentä kansallispaviljonkia perusti yhteisen digitaalisen alustan näyttelyiden esittelemiselle verkossa ja järjesti syyskuussa Venetsiassa kaksipäiväisen tapahtuman korvaamaan toukokuisen avajaisviikon tilaisuuksien peruuntumista.

”Yhteistyö ja tuki eri maiden näyttelyistä vastaavien tahojen välillä on ollut korvaamatonta. Verkostoituminen avasi myös uudenlaisia mahdollisuuksia esimerkiksi eri paviljonkien kuraattoreiden osallistumiselle toistensa keskustelutilaisuuksiin, joiden järjestämisen verkkoon siirtyminen mahdollisti. Vaikeista ajoista on kummunnut myös positiivisia asioita ja pysyvää yhteistyötä, jota hyödynnetään muun muassa kestävämpien tuotantotapojen kehittämisessä”, kertoo Archinfon toiminnanjohtaja ja Suomen paviljongin komissaari Katarina Siltavuori.

Puu rakennusmateriaalina oli yksi tämänkertaisen arkkitehtuuribiennaalin menestystarinoista. Suomen ohella esimerkiksi Yhdysvaltojen, Filippiinien, Japanin ja Pohjoismaisen paviljongin näyttelyt tutkivat puurakentamisen erilaisia puolia. Laura Bergerin, Philip Tidwellin ja Kristo Vesikansan kuratoima New Standards käänsi katseen aikaan, jolloin teollisella puurakentamisella pyrittiin vastaamaan senhetkiseen asumisen kriisiin.

”Puutalo Oy:n tarinan tutkiminen toi esiin valtavasti uutta tietoa, joka on aiemmin jäänyt arkistojen kätköihin. Valitsimme näistä löydöistä kiinnostavimmat näyttelyyn ja sen yhteydessä julkaistuun kirjaan New Standards – Timber Houses Ltd. 1940–1955. Tutkimustyön aikana paljastuu aina myös sellaisia johtolankoja, jotka on jätettävä jatkotutkimusten aiheeksi. Esimerkiksi Puutalo Oy:n armeijoille valmistamissa kalusteissa ja rakennelmissa sekä yhtiön myöhemmissä vaiheissa riittää vielä paljon selvitettävää”, kertoo Laura Berger kuraattorien puolesta.

Valokuvataiteilija Juuso Westerlundin eri puolilla maailmaa ottamat valokuvat Puutalo Oy:n tuottamista kodeista ja niiden asukkaista toivat tarinan nykypäivään. Westerlundin henkilökohtaisia ja hätkähdyttäviä kuvia julkaistiin laajana kuvaesseenä belgialaisessa DAMN Magazinessä, ja yhteensä New Standardsistä uutisoitiin ulkomailla 40 mediassa, kuten The Guardianissa, BBC Onlinessa ja The New York Timesissa. Monoclen laaja haastatteluartikkeli otsikolla ”Perfect fit” esitti, että New Standards toimii inspiraationa nykypäivän arkkitehdeille, rakennuttajille ja päättäjille.

”Toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen puusta pystyttiin nopeasti ja edullisesti tuottamaan korkealaatuisia koteja niitä tarvitseville. Suomessa rakennetaan edelleen paljon puusta, mutta tavoitteena olisi löytää nykypäivän ’Puutalo Oy’, joka veisi maailmalle sahatavaran sijaan taloja ja kokonaisia puukaupunkeja. Puutalo Oy:n tarinan kertominen oli hieno oivallus näyttelyn kuraattoreilta”, kiittelee ohjelmapäällikkö Petri Heino ympäristöministeriön Puurakentamisen ohjelmasta.

Syksyllä 2021 New Standards -näyttelyyn pääsi kurkistamaan myös Suomessa ympäristöministeriön toimipisteessä järjestetyssä ikkunanäyttelyssä. Koko näyttelyn sisältöön voi 21. tammikuuta 2022 lähtien tutustua Arkkitehtuurimuseossa, jossa näyttely on esillä 10. huhtikuutta saakka. Näyttelyn sisältöihin voi tutustua myös näyttelyn omalla verkkosivustolla newstandards.info tästä linkistä (aukeaa uudessa välilehdessä).