Takaisin artikkeleihin

Kaupunkiagentit: Kortteliaarteita

DSC_0106

Kortteliaarteita-työpajaan osallistuivat Snellmanin koulun 5A-luokkalaiset Kuopiosta. Työpajan ohjasi arkkitehtuurikasvattaja Mervi Eskelinen arkkitehtuuri- ja ympäristökoulu Lastusta. Kuvat: Lastu

Työpajassa tutkittiin Kuopion toria ympäröiviä kortteleita. Tutkimusretkellä tehtiin havaintoja kaikilla aisteilla, piirrettiin karttoja ja etsittiin kortteliaarteita. Tarkoituksena oli herättää tarkastelemaan ehkä arkiseksikin käynyttä ympäristöä uudesta näkökulmasta. Työpajan yhteisenä tuotoksena syntyi aarteista koottu korttelikartta keskelle toria - muidenkin ihmeteltäväksi.
Työpajaan osallistuvat lähtevät liikkeelle torilta, valtaavat ja levittäytyvät torin ympärille. Väki vipeltää tutkimusretkellään kuin muurahaiset. Hetken aikaa torin ympärys kuhisee elämää ja seuraavaksi kuhina siirtyy torin ytimeen, kun muurahaisjoukko palaa torin keskelle kokoamaan kekonsa, yhteisen teoksen. Tutusta arkipäivän ympäristöstä voi löytää uutta ja yllättävää! Heräisimmekö myös huolehtimaan ympäristöstämme?
[embed]https://youtu.be/asPYnrHCgHc[/embed]
[divider]

Työpaja vaihe vaiheelta

Tutkimusretkelle torikortteleihin - valmistautuminen
Työpajan osallistujat jaettiin pienryhmiin, joista kukin sai tehtäväkseen tutkia nimikkokortteliaan. Jokainen ryhmä sai retkelle mukaan myös oman oppaan. Lisäksi jokaiselle osallistujalle jaettiin paperikassi piirustustehtävää ja muovipussi aarteiden keräämistä varten.DSC_0059
[divider]
Kortteliaarteiden metsästys
Kortteleista löytyi monenlaisia aarteita: roskia ja hylättyjä esineitä sekä irrallaan olevia luonnonmateriaaleja kuten kiviä, puunlehtiä ja oksia. Niitä kerättiin pieniin muovipusseihin.DSC_0070
[divider]
Mielikuvakarttojen piirtäminen
Matkan varrella piirrettiin paperikassin kylkeen omiin havaintoihin perustuvaa karttaa tutkittavasta korttelista. Tutkimusretken jälkeen kokoonnuttiin torin keskelle ja lisättiin karttaan myös mielikuva kuljetusta reitistä. Samalla keskusteltiin nähdystä ja koetusta pienryhmissä.[caption id="attachment_11287" align="alignnone" width="618"]DSC_0114 Tutkittavan korttelin kartta piirrettiin mustalla ja mielikuva reitistä punaisella tussilla.[/caption]
[divider]
Yhteisen korttelikarttateoksen kokoaminen
Kun kaikki ryhmät olivat palanneet torille, aloitettiin yhteisen korttelikartan kokoaminen. Teoksen keskelle jäi tori, jonka ympärille kukin ryhmä rakensi aarteistaan tutkimansa korttelin.DSC_0133[divider]
Esittely, palautekeskustelu ja lopetus
Lopuksi tarkasteltiin yhdessä torille syntynyttä karttaa. Jokainen ryhmä sai esitellä oman korttelinsa muille. Millaisia havaintoja korttelista tehtiin? Mitä aarteet kertovat korttelistaan? Keskustelun jälkeen teos purettiin, roskat lajiteltiin ja vietiin niille kuuluville paikoille, luonnonmateriaalit palautettiin luontoon. Muistoksi työpajasta jokainen sai korttelikartalla somistamansa paperikassin.[caption id="attachment_11286" align="alignnone" width="618"]DSC_0198
Tässä työpajassa syntynyt korttelikartta oli hetkellinen teos. Jos mahdollista, sen voi jättää torin keskelle haastamaan myös kanssaihmisiä tarkastelemaan ympäristöään. Torin sijasta työpajan voi toteuttaa minkä tahansa aukion tai puiston ympärillä.[/caption]
[divider]

OPS-yhteyksiä ja huomioita sovellettavuudesta

Kortteliaarteita-työpaja toteutettiin osana Taiteen edistämispäivän ohjelmaa. Kuvataiteen lisäksi työpaja voidaan kytkeä esimerkiksi ympäristöopin, maantiedon ja yhteiskuntaopin opetukseen. Se avaa näkökulmia kaupunkiympäristön moniaistiseen havainnointiin ja tulkintaan, rakennetun ja luonnon vuorovaikutuksen tarkasteluun sekä kestävän kehityksen periaatteinen toteuttamiseen. Työpaja tarjoaa kiinnekohtia myös peruskoulun laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
[divider]

Tausta-aineistoja

[divider]
Kaupunkiagentit: Kortteliaarteita-työpaja on toteutettu osana opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa Lapset kaupungissa -hanketta, jota koordinoi Arkkitehtuurin tiedotuskeskus.