Takaisin artikkeleihin

Lapset kaupungissa -seminaari 23.9.2016: Ohjelma ja ilmoittautuminen!

05_DSC_7005

Basuraman "Any plastic lasts longer than eternal love" -työpaja Gdanskissa, Puolassa 2013. Kuva Basurama.

Opettajat, taidekasvattajat ja lastenkulttuurin toimijat – kiinnostaako arkkitehtuurikasvatus?
Lapset kaupungissa -seminaarin luennot ja puheenvuorot nostavat parrasvaloihin lapset ja nuoret ympäristön käyttäjinä ja suunnittelun osapuolina, avaavat näkökulmia kaupunkiin arkkitehtonisena kokonaisuutena ja elävänä oppimisympäristönä sekä luovat katsauksen hyviin ja hedelmällisiin arkkitehtuurikasvatuksen ja osallistamisen käytäntöihin. Työpajoissa otetaan tuntumaa tapahtumapaikan arkkitehtuuriin sekä sitä ympäröivään maisema- ja kaupunkitilaan. Arkkitehtuurikasvatuksen torilla on esillä ajankohtaista tietoa arkkitehtuurikasvatuksen hankkeista, tapahtumista ja opetusmariaalista.

Pääluennoitsijoina nähdään Basurama-ryhmän Miguel Rodríguez Cruz sekä JAS - Jugend Architektur Stadt -verkoston Päivi Kataikko. Basurama haluaa herättää keskustelua kulutusyhteiskuntien tuottamista jätevuorista. Ryhmä osallistaa niin lapsia, nuoria kuin aikuisia paikkasidonnaisiin työpajoihin, joissa luovan suunnitteluprosessin ja yhdessä tekemisen kautta muokataan urbaania ympäristöä elävämmäksi ja viihtyisämmäksi kierrätysmateriaaleja hyödyntäen. JAS tarjoaa lapsille ja nuorille arkkitehtuurikasvatusta eri puolilla Saksaa. Sen tarkoituksena on arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua koskevan tiedon välittämisen lisäksi edistää luovuutta sekä kartuttaa osallistumiseen ja vaikuttamiseen tarvittavia taitoja.

Aika, paikka ja ilmoittautuminen
Lapset kaupungissa -seminaarin tapahtumapaikkana perjantaina 23.9.2016 kello 9:30 - 16:30 on WeeGee-talossa sijaitseva Espoon modernin taiteen museo EMMA, Ahertajantie 5, Tapiola, Espoo.Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen järjestämä tilaisuus on maksuton. Tiedostuskeskus tarjoaa aamupalan, kevyen lounaan ja iltapäiväkahvit. Paikkoja on rajoitetusti, joten ilmoittauduthan mukaan alla olevan linkin kautta 16.9.2016 mennessä. Tervetuloa!
Avaa tämä linkki ja ilmoittaudu mukaan!
[divider]

Ohjelmassa:

Ilmoittautuminen ja aamupala 9:30Seminaarin avaus 10:00 toiminnanjohtaja Hanna Harris, Arkkitehtuurin tiedotuskeskusLapset ja nuoret – arkkitehtuuri – kaupunki arkkitehti, Päivi Kataikko/ Univärsitet Dortmund & JAS – Jugend Architektur StadtNäkökulmia kaupunkiin oppimisympäristönä ja vaikuttamisen paikkana:

Arkkitehtuurikasvatuksen tavoitteet - opetussuunnitelmien haasteita ja mahdollisuuksia arkkitehtuurin läänintaiteilija Eeva Astala, Taiteen edistämiskeskus Lasten näkökulmia kaupunkiin - havaintoja, elämyksiä ja visioita rehtori Pihla Meskanen, lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki Puisto-projekti - koululaiset suunnittelun osallisina kaavoitusarkkitehti Eini Vasu, Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut Pelissä yhteinen kaupunki - vuorovaikutusta ja monialaista oppimista kouluun kouluttaja, FM Heli-Maija Nevala, Suomen ympäristöopisto Koreografiaa välittömästi kaupunkitilassa - paikan kehollinen kokeminen tanssija-koreografi Jaakko Simola

Lounas & Tutustuminen Kosketus-näyttelyyn ja WeeGee-taloonKaupunkiagentit - työpajapaketin julkistaminen johdatuksena työpajatyöskentelyyn arkkitehtuurikasvatuksen asiantuntija Jaana Räsänen, Arkkitehtuurin tiedotuskeskusOhjattua työpajatyöskentelyä WeeGee-talossa ja sen lähiympäristössä ohjaajina arkkitehtuurin ja taiteen ammattilaisetIltapäiväkahvitUrban Trashlation - Cities for Children Under 99 Years Old Miguel Rodrigues Cruz, Basurama BrasilUrban Trashlation at WeeGee Koululaisten kanssa tuotetun tilateoksen esittely ja julkistaminenSeminaari päättyy 16:30
Avaa tämä linkki ja ilmoittaudu mukaan!
[divider]

Lisätietoa

Jaana Räsänen, etunimi.sukunimi(at)archinfo.fi[divider]Lapset kaupungissa on Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen toteuttama ja opetus- ja kulttuuriministeriön tukema kaksivuotinen hanke, joka koostuu Puisto-projektista ja Kaupunkiagentit-työpajoista sekä kaupunkitapahtumasta ja päätösseminaarista, jossa julkistetaan hankeprosessin tuloksena syntyneet osallistavan suunnittelun ja arkkitehtuurikasvatuksen mallit.