enfi
Home » Arkkitehtuurikasvatuspage 2

Arkkitehtuurikasvatus

Arkkitehtuurin tiedotuskeskus toimii arkkitehtuurikasvatuksen erityisasiantuntijana ja seuraa Suomessa ja maailmalla tehtävää arkkitehtuurikasvatuksen kehitystyötä.

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 julkaistu

Opetushallitus on päättänyt 20.9.2017 taiteen perusopetuksen laajan ja yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteista. Opetussuunnitelman perusteet 2017 löytyvät Opetushallituksen verkkosivulta. Arkkitehtuurin taiteen perusopetyksen yleisen oppimäärän opetussuunnitelman perusteet löytyvät sivuilta 15-19 ja Arkkitehtuurin taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet sivuilta 16-22. Nyt paikallisia opetussuunnitelmia uudistamaan!

Lue lisää »

Arkkitehtuurin ja kuvataiteen Salvos jatkuu!

Neljän kuvataidekoulun yhteisessä Salvos-hankkeessa kehitetään arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatuksen sisältöjä ja pedagogiikkaa osana kuvataiteen taiteen perusopetusta Lahdessa, Lappeenrannassa, Lohjalla ja Valkeakoskella. Ensimmäisenä hankevuonna eväitä oman toiminnan kehittämiseen etsittiin kouluttautumalla, verkostoitumalla ja toteuttamalla opetuspilotteja. Toisena vuonna jatketaan vauhdikkaasti käynnistynyttä ja inspiroivaa toimintaa sekä keskitytään viemään opittua osaksi uudistuvia koulukohtaisia opetussuunnitelmia.

Lue lisää »

Luovuus löytyy kokeilemalla ja keksimällä

Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki järjestää perinteisten Ruukinrannan majaleirien lisäksi kesäleirejä Kaapelitehtaan toimipisteessään. Vierailin siellä kesäkuun viimeisen leiriviikon avauspäivänä – aamulla oli käynnistynyt kolme erilaista leiriä ja iltapäivällä oli jo nautittu ensimmäinen vohvelivälipala. Animaatioleiri Animaatioleirillä, jolla tutustutaan erilaisiin animoinnin tekniikoihin, oltiin täydessä työn touhussa. Käsikirjoitukset vaha-, pala- ja stop-motion-tekniikoita yhdisteleviä animaatioita varten oli jo laadittu ja lavasteetkin rakennettu. Parhaillaan lapset …

Lue lisää »

Arkkitehtuuri monialaisena kokonaisuutena, pilottiprojekti Hämeenlinnan lyseossa

Arkkitehtuuri kiinnittyy useisiin oppiaineisiin, mutta ennen kaikkea se on ilmiö, joka vaikuttaa ja on läsnä jokaisen ihmisen arjessa jatkuvasti. Siksi koen arkkitehtuurin sopivan niin hyvin ilmiöpohjaisen oppimiskokonaisuuden teemaksi. (Eeva Astala) Rakennetun ympäristön tarkastelu nivoi yhteen yhteiskuntaopin, maantiedon, kuvataiteen ja oppilaanohjauksen sisältöjä Hämeenlinnassa syksyllä 2016 toteutetussa monialaisen oppimisen pilottiprojektissa. Suunnitteluprosessia mukailevassa oppimisprosessissa Hämeenlinnan lyseon 9. luokan oppilaat tutkivat kotikaupunkinsa kehitystä, havainnoivat …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Kortteliaarteita

Työpajassa tutkittiin Kuopion toria ympäröiviä kortteleita. Tutkimusretkellä tehtiin havaintoja kaikilla aisteilla, piirrettiin karttoja ja etsittiin kortteliaarteita. Tarkoituksena oli herättää tarkastelemaan ehkä arkiseksikin käynyttä ympäristöä uudesta näkökulmasta. Työpajan yhteisenä tuotoksena syntyi aarteista koottu korttelikartta keskelle toria – muidenkin ihmeteltäväksi. Työpajaan osallistuvat lähtevät liikkeelle torilta, valtaavat ja levittäytyvät torin ympärille. Väki vipeltää tutkimusretkellään kuin muurahaiset. Hetken aikaa torin ympärys kuhisee elämää ja …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Valoa tilassa

Työpajassa tutustuttiin erilaisiin valaistustapoihin sekä nostettiin esiin valotaiteen mahdollisuuksia ympäristön elävöittämisessä. Samalla perehdyttiin visuaalisen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin – ideoinnista havainnollistamiseen ja edelleen toteutukseen. Työpajaympäristönä toimi oma koulurakennus, joka oli myös areena valotaideteosten esittämiselle koulun syystapahtumassa, Marrasmarkkinoilla. Työpaja vaihe vaiheelta Valon ulottuvuuksia rakennetussa ympäristössä Työpaja aloitettiin tutustumalla valonkäytön ja valaistuksen menetelmiin. Samalla perehdyttiin erilaisiin valaisimiin ja testattiin, kuinka valon väriä ja …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Tiloja ja tunnelmia tekstiileillä

Työpajassa suunnitteltiin ja rakennettiin omia paikkoja ja tilateoksia julkiseen kaupunkitilaan kierrätystekstiileistä. Nuoria osallistettiin ottamaan kaupunkitilaa haltuun moniaistisesti havainnoimalla sekä konkreettisesti tilaa rajaamalla ja rakentamalla. Materiaalivalinnoissa kiinnitettiin huomiota kestävän kehityksen näkökulmaan. Työpaja vaihe vaiheelta Ennakkovalmistelut Oppilaita pyydettiin tuomaan kouluun kierrätysmateriaaleja: vanhoja verhoja, liinoja ja vaatteita tai matonkuteita. Koululta löytyi maaleja, rautalankaa, keppejä ja hallaharsoa. Työpajaa varten hankittiin lisäksi narua ja pyykkipoikia. …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Väriä kadunkalusteilla

Työpajassa tutkittiin ja arvioitiin betonisen harmaita kaupunkitiloja Itä-Pasilassa. Valittuun, lähes käyttämättömään välitilaan ideoitiin värikkäitä kadunkalusteita ja taideteoksia, jotka myös toteutettiin pahvimalleina 1:1 mittakaavassa. Lopuksi päästiin kokeilemaan ja arvioimaan millaisen vaikutuksen ne tekevät kaupunkitilaan. Työpaja vaihe vaiheelta Havaintoja välitiloista Kaatosade esti jalkautumisen tutkimusretkelle Itä-Pasilaan. Sen sijaan alueen kaupunkitilan ja arkkitehtuurin luonteenomaisiin piirteisiin sekä erilaisiin välitiloihin tutustuttiin ohjaajan kuvaesityksen äärellä. Samalla pohdittiin, …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Puutarhakaupunkia tutkimassa

Työpajassa tehtiin kävelykierros Tapiolan puutarhakaupungin keskustassa  ja tarkasteltiin aluetta vihreyden ja viihtyisyyden näkökulmasta. Havainnoinnin ja dokumentoinnin apuna käytettiin itse tehtyjä vihersabluunoita. Kaupunkitilaa myös vallattiin viherryttämällä eli sijoittamalla kasveja paikkoihin, jotka tuntuivat niitä kaipaavan. Kasveihin jätettiin viestejä, joilla houkuteltiin tapiolalaisiakin havainnoimaan ympäristöään.

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Omasta tuolista kaupunkitilaan

Työpajassa tutustuttiin kaupunkiympäristöön ja sen eri osatekijöihin toiminnallisesti havainnoimalla. Keskeisenä havainnollistamisen välineenä oli helposti mukana kannettava tuoli. Se toimi konkreettisena apuna ihmisen ja kaupunkitilan välisten mittasuhteiden hahmottamisessa ja arvioinnissa. Työpaja vaihe vaiheelta Arkkitehtuurista ja tuolin ergonomiasta Työpaja aloitettiin keskustelemalla lyhyesti arkkitehtuurista: Mistä siinä on kysymys? Sitten tutustuttiin ihmisen parhaaseen nelijalkaiseen esine-ystävään, tuoliin, esimerkkikuvien kautta sekä pohdittiin sen ergonomiaa. Millaisissa asennoissa …

Lue lisää »