Home » Arkkitehtuurikasvatuspage 2

Arkkitehtuurikasvatus

Arkkitehtuurin tiedotuskeskus toimii arkkitehtuurikasvatuksen erityisasiantuntijana ja seuraa Suomessa ja maailmalla tehtävää arkkitehtuurikasvatuksen kehitystyötä.

Kaupunkiagentit: Ääni kulkee kaupungissa

Ääni kulkee kaupungissa -työpajaan osallistuivat Kaurialan lukion tiedelinjan fysiikan ryhmän oppilaat, Hämeenlinnasta. Työpajan, joka on osa Lapset kaupungissa -hankkeen Kaupunkiagentit-työpajasarjaa ohjasi muusikko Petri Keinonen.

Työpajassa tutkittiin äänimaisemia erilaisissa kaupunkiympäristöissä ja selvitettiin, miten rakennusten muoto ja materiaalit vaikuttavat ympäristön akustiikkaan ja äänenvärähtelyyn. Tarkastelun kohteena olivat erilaisten kaupunkitilojen luontaiset äänimaisemat sekä ympäristöön itse tuotettujen äänten vaikutus niihin. Kussakin tarkastelun kohteeksi valitussa paikassa ääniä tallennettiin kahdessa pisteessä, jotta voitaisiin vertailla äänen käyttäytymistä, kaikujen ja heijastusten vaikutusta. Työpaja vaihe vaiheelta Äänimaisema ja äänitystekniikat tutuksi Työpajan alussa pohdittiin, mitä …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Tulkintoja urbaaneista paikoista

Tulkintoja urbaaneista paikoista -työpajaan osallistui Kallion ilmaisutaidon lukion kuvataideryhmä Helsingstä. Työpajan, joka on osa Lapset kaupungissa -hankkeen Kaupunkiagentit-työpajasarjaa ohjasi näyttelijä Veera W. Vilo.

Työpajassa tutustuttiin arkkitehtuuriin paikan hengen käsitettä painottaen sekä tutkittiin kaupunkitilaa moniaistisesti eläytyen ja paikkasidonnaisen teatterin menetelmiä hyödyntäen. Pienryhmien valitsemiin erilaisiin kaupunkitiloihin syntyi työpajan tuotoksena esityksiä, joiden lähtökohtana olivat ympäristössä tehdyt aistihavainnot ja erilaisista paikoista tehdyt tulkinnat. Työpaja vaihe vaiheelta Arkkitehtuuri – paikka – teatteri Arkkitehtuurin ja paikkasidonnaisen teatterin saloihin tutustuttiin lyhyin alustuksin. Arkkitehtuuri esiteltiin pienistä yksityiskohdista suuriin kokonaisuuksiin ulottuvana sekä …

Lue lisää »

Arkkitehtuurikasvatuksen kilpailu käynnissä – osallistu 15.2.17 mennessä!

Edellisen Golden Cubes -Suomen osakilpailun KOULU-sarjan voitti Kirkkonummella sijaitseva Masalan koulu ehdotuksellaan Masalasta Hvitträskiin – taidekasvatus- ja kotiseutuhanke Eliel Saarisen hengessä. Kuva Masalan koulu

Onko takataskussasi 1.8.14–15.3.17 toteutuneita tai käynnistyneitä arkkitehtuurikasvatuksen hankkeita? Haluatko jakaa niistä kokemuksia maailmanlaajuisesti? Arkkitehtuurin tiedotuskeskus ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFA kutsuvat lasten ja nuorten arkkitehtuurikasvatuksen toimijoita osallistumaan kansalliseen kilpailuun, jonka voittajaehdotukset lähetetään edustamaan Suomea kansainväliseen Architecture & Children Golden Cubes Awards -mittelöön. Kilpailuehdotukset voivat olla kursseja, oppitunteja, tapahtumia, sähköisiä tai painettuja julkaisuja, opetusmateriaalipaketteja, pelejä, elokuvia tai tietokone-ohjelmia. Kilpailun sarjat, ehdotusten arviointi …

Lue lisää »

Arkkitehtuurin löytölaatikko – joko löysit sen?

Arkkitehtuurin löytölaatikon Valoväylä-rakennussarjan suunnittelivat arkkitehtiylioppilaat Iida Ylinen, Maija Pelkonen ja Kristiina Heikura sekä kasvatustieteiden ylioppilas Daisy Öster. Kuva MFA.

Suomea kiertävän Arkkitehtuurin löytölaatikon Valoväylä-rakennussarja ja Kymmenen avainta arkkitehtuuriin -harjoitukset toteuttavat arkkitehtuurikasvatusta aisteja availevalla, kokemiseen aktivoivalla ja löytämisen riemua tukevalla tavalla. Arkkitehtuurikasvatuksen tausta-ajatus on, että aistien herättely saa oivaltamaan, tarkentamaan havaintoja, löytämään uusia maailmoja, ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia omasta rakennetusta elinympäristöstä. Arkkitehtuurikasvatus ei niinkään perustu uuden tiedon omaksumiseen vaan tietoisuuden herättämiseen ja yhteisten käsitteiden löytämiseen. (Arkkitehtuurimuseon tiedote 14.9.16) Oppimissisältö on toteutettu …

Lue lisää »

Muovijäte muuttuu arkkitehtuuriksi koululaisten käsissä

Muovikassit muuttuvat arkkitehtuuriksi. Kuva Jaana Räsänen/ Archinfo

Seminaari ja muovijätettä hyödyntävät työpajat WeeGee-talolla 23.9. kokoavat yhteen arkkitehtuurikasvatuksen huippunimet Arkkitehtuurin tiedotuskeskus järjestää perjantaina 23. syyskuuta Lapset kaupungissa -tapahtuman WeeGee-talolla. Tapahtuma on osa kaksivuotista hanketta, joka keskittyy lapsiin ja nuoriin ympäristön käyttäjinä ja suunnittelun osapuolina. Seminaarissa ja sen yhteydessä järjestettävissä työpajoissa kerrotaan, miten lapset ja nuoret otetaan mukaan kaupunkien kehittämiseen. Tapahtuman päävieraaksi saapuu espanjalaiskollektiivi Basurama. Ryhmä on tunnettu ympäri …

Lue lisää »

Lapset kaupungissa -seminaari 23.9.2016: Ohjelma ja ilmoittautuminen!

Basuraman "Any plastic lasts longer than eternal love" -työpaja Gdanskissa, Puolassa 2013. Kuva Basurama.

Opettajat, taidekasvattajat ja lastenkulttuurin toimijat – kiinnostaako arkkitehtuurikasvatus? Lapset kaupungissa -seminaarin luennot ja puheenvuorot nostavat parrasvaloihin lapset ja nuoret ympäristön käyttäjinä ja suunnittelun osapuolina, avaavat näkökulmia kaupunkiin arkkitehtonisena kokonaisuutena ja elävänä oppimisympäristönä sekä luovat katsauksen hyviin ja hedelmällisiin arkkitehtuurikasvatuksen ja osallistamisen käytäntöihin. Työpajoissa otetaan tuntumaa tapahtumapaikan arkkitehtuuriin sekä sitä ympäröivään maisema- ja kaupunkitilaan. Arkkitehtuurikasvatuksen torilla on esillä ajankohtaista tietoa arkkitehtuurikasvatuksen …

Lue lisää »

Arkkitehtuurikasvatus ja arkkitehtuurikerhot kiinnostavat!

Arkkitehtuurikasvatusta Helsingin keskustassa.

Arkkitehtuurikasvatus on lapsille ja nuorille suunnattua arkkitehtuurin opetusta. Siitä pääsee osalliseksi muun muassa lasten ja nuorten arkkitehtuurikouluissa, teemallisissa iltapäiväkerhoissa, arkkitehtuurimuseoiden työpajoissa ja koulujen kuvataidetunneilla. Arkkitehtuurin tiedotuskeskus toimii valtakunnallisena arkkitehtuurikasvatuksen erityisasiantuntijana. Vastikään valmistunut Sinussako arkkitehtuurikasvattajaa -kysely paljastaa, että arkkitehtuurin ammattilaiset ovat kiinnostuneet osallistumaan sekä lapsille ja nuorille suunnatun arkkitehtuurin opetuksen toteutukseen että opetussisältöjen ja -menetelmien kehittämiseen. Lisää osaajia tarvitaan esimerkiksi Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen uusimman hankkeen, …

Lue lisää »

Alakoululaiset valitsevat arkkitehtuurin!

Puolimatkan koulun veso-päivän työpajoissa otettiin tuntumaa kaupunkisuunnitteluun, erilaisiin tiloihin ja tilasarjoihin, kolmioihin perustuviin rakenteisiin sekä omaan kouluun kaikilla aisteilla ja eri näkökulmista. Kuva Jaana Räsänen.

Syksyllä 2016 Puolimatkan koulussa Hyvinkäällä lähtee kaksi arkkitehtuurin valinnaisaineryhmää löytöretkelle niin menneisiin ja nykyisiin kuin tulevaisuuden mielikuvituksellisiin rakennettuihin ympäristöihin. Alakoululaisia kiinnostaa luova oppiminen ideoinnin, suunnittelun sekä pienoismallien ja majojen rakentelun merkeissä. Parillekymmenelle innostuneelle opettajalle tarjottiin veso-päivän koulutuksella eväitä arkkitehtuurin opetukseen. Koulutuksessa perehdyttiin arkkitehtuurikasvatuksen tavoitteisiin, arkkitehtuurin peruskäsitteitiin ja kestävän kehityksen näkökulmiin sekä arkkitehtuurin ja eri oppiaineiden välisiin yhteyksiin. Iltapäivän aikana virisi …

Lue lisää »