Lapset kaupungissa -hanke

Kaupunkiagentit Arkkitehtuurimuseon pihalla. Kuva Jaana Räsänen.
Kaupunkiagentit Arkkitehtuurimuseon pihalla. Kuva Jaana Räsänen.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema, kaksivuotinen Lapset kaupungissa -hanke koostuu Puisto-projektista ja Kaupunkiagentit-työpajoista, yhteisestä kokoavasta kaupunkitapahtumasta ja päätösseminaarista sekä hankeprosessin tuloksena syntyvistä toimintamalleista ja julkaisuista.

Puisto-projekti toteutetaan Oulussa. Siellä hankkeen keskiössä ovat lapset asiantuntijoina ja osallisina heille itselleen tarkoitettujen kaupunkitilojen suunnittelussa. Hankkeen toteuttamisesta vastaa Pohjois-Suomen SAFA:n arkkitehtuurikasvatustyöryhmä. Kaupunkiagentit-työpajoja järjestetään Helsingin ja Espoon lisäksi myös muualla Suomessa, ainakin Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Tampereella ja Oulussa. Työpajoissa tutkitaan, miten lapset ja nuoret voivat käyttää ja ottaa väliaikaisesti haltuun kaikille yhteistä kaupunkitilaa. Hankkeen toteuttamisesta vastaa Arkkitehtuurin tiedotuskeskus.

Lapset kaupungissa -hankkeella nostetaan parrasvaloihin lasten merkitys ja rooli rakennetun ympäristön toimijoina ja käyttäjinä sekä sitä koskevan kehitystyön ja suunnittelun osapuolina. Samalla tuotetaan sovellettavia toimintamalleja sekä osallistavan kaupunkisuunnittelun että peruskoulujen ja lukioiden opetuksen tueksi ja inspiraatioksi.

Tällä sivulla seurataan hankkeen etenemistä vuoden 2016 loppuun saakka.

Lehdistöosumia:

Kaleva 28.5.2015: Pitää olla paljon erilaista tekemistä
Kaleva 16.10.2015: Itse suunniteltu leikkipuisto
Oulu-lehti 16.10: Oulunsalon koululaiset suunnittelivat avaruusleikkipuiston

Lapset kaupungissa -hankkeeseen liittyviä uutisiamme

Kaupunkiagentit: Valoa tilassa

Valoa tilassa -työpajaan osallistui Tampereen Tesoman koulun 9-luokkalaisten kuvataideryhmä. Työpajan suunnitteli ja ohjasi muotoilija ja valotaiteilija Reija Pasanen.

Työpajassa tutustuttiin erilaisiin valaistustapoihin sekä nostettiin esiin valotaiteen mahdollisuuksia ympäristön elävöittämisessä. Samalla perehdyttiin visuaalisen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin – ideoinnista havainnollistamiseen ja edelleen toteutukseen. Työpajaympäristönä toimi oma koulurakennus, joka oli myös areena valotaideteosten esittämiselle koulun syystapahtumassa, Marrasmarkkinoilla. Työpaja vaihe vaiheelta Valon ulottuvuuksia rakennetussa ympäristössä Työpaja aloitettiin tutustumalla valonkäytön ja valaistuksen menetelmiin. Samalla perehdyttiin erilaisiin valaisimiin ja testattiin, kuinka valon väriä ja …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Tiloja ja tunnelmia tekstiileillä

Tiloja ja tunnelmia tekstiileillä -työpajaan osallistui Oulun Myllytullin koulun 8-luokkien kuvataideryhmä. Työpajan ohjasivat arkkitehti Tiina Sainila ja kuvataiteen opettaja, luokanopettaja Päivi Bräysy.

Työpajassa suunnitteltiin ja rakennettiin omia paikkoja ja tilateoksia julkiseen kaupunkitilaan kierrätystekstiileistä. Nuoria osallistettiin ottamaan kaupunkitilaa haltuun moniaistisesti havainnoimalla sekä konkreettisesti tilaa rajaamalla ja rakentamalla. Materiaalivalinnoissa kiinnitettiin huomiota kestävän kehityksen näkökulmaan. Työpaja vaihe vaiheelta Ennakkovalmistelut Oppilaita pyydettiin tuomaan kouluun kierrätysmateriaaleja: vanhoja verhoja, liinoja ja vaatteita tai matonkuteita. Koululta löytyi maaleja, rautalankaa, keppejä ja hallaharsoa. Työpajaa varten hankittiin lisäksi narua ja pyykkipoikia. …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Väriä kadunkalusteilla

Väriä kadunkalusteilla -työpajaan osallistui joukko Eläintarhan ala-asteen koulun 5-luokkalaisia. Itä-Pasilassa toteutetun työpajan ohjasi muotoilija, taiteilija Päivi Raivio.

Työpajassa tutkittiin ja arvioitiin betonisen harmaita kaupunkitiloja Itä-Pasilassa. Valittuun, lähes käyttämättömään välitilaan ideoitiin värikkäitä kadunkalusteita ja taideteoksia, jotka myös toteutettiin pahvimalleina 1:1 mittakaavassa. Lopuksi päästiin kokeilemaan ja arvioimaan millaisen vaikutuksen ne tekevät kaupunkitilaan. Työpaja vaihe vaiheelta Havaintoja välitiloista Kaatosade esti jalkautumisen tutkimusretkelle Itä-Pasilaan. Sen sijaan alueen kaupunkitilan ja arkkitehtuurin luonteenomaisiin piirteisiin sekä erilaisiin välitiloihin tutustuttiin ohjaajan kuvaesityksen äärellä. Samalla pohdittiin, …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Puutarhakaupunkia tutkimassa

Puutarhakaupunkia tutkimassa -työpajaan osallistuivat Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin Espoon opetuspisteen torstain ryhmien 7-14 -vuotiaat oppilaat. Työpajan ohjasi arkkitehti ja arkkitehtuurikasvattaja Niina Hummelin.

Työpajassa tehtiin kävelykierros Tapiolan puutarhakaupungin keskustassa  ja tarkasteltiin aluetta vihreyden ja viihtyisyyden näkökulmasta. Havainnoinnin ja dokumentoinnin apuna käytettiin itse tehtyjä vihersabluunoita. Kaupunkitilaa myös vallattiin viherryttämällä eli sijoittamalla kasveja paikkoihin, jotka tuntuivat niitä kaipaavan. Kasveihin jätettiin viestejä, joilla houkuteltiin tapiolalaisiakin havainnoimaan ympäristöään.

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Omasta tuolista kaupunkitilaan

Omasta tuolista kaupunkitilaan -työpajaan osallistuivat Latokartanon peruskoulun vironkielisen ryhmän oppilaat. Työpajan ohjasi arkkitehti, kaupunkiaktivisti Kadri Klementi.

Työpajassa tutustuttiin kaupunkiympäristöön ja sen eri osatekijöihin toiminnallisesti havainnoimalla. Keskeisenä havainnollistamisen välineenä oli helposti mukana kannettava tuoli. Se toimi konkreettisena apuna ihmisen ja kaupunkitilan välisten mittasuhteiden hahmottamisessa ja arvioinnissa. Työpaja vaihe vaiheelta Arkkitehtuurista ja tuolin ergonomiasta Työpaja aloitettiin keskustelemalla lyhyesti arkkitehtuurista: Mistä siinä on kysymys? Sitten tutustuttiin ihmisen parhaaseen nelijalkaiseen esine-ystävään, tuoliin, esimerkkikuvien kautta sekä pohdittiin sen ergonomiaa. Millaisissa asennoissa …

Lue lisää »

Lapset kaupungissa -seminaarin satoa

Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016. Kuvat: Aino Salmi, jollei toisin mainita.

Kaupunki oppimisympäristönä ja vaikuttamisen paikkana? Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen järjestämä Lapset kaupungissa -seminaari kokosi 23.9.2016 opettajia ja taidekasvattajia sekä lastenkulttuurin ja arkkitehtuurikasvatuksen toimijoita WeeGee-talolle Espooseen. Seminaarin luennot ja puheenvuorot nostivat parrasvaloihin lapset ja nuoret ympäristön käyttäjinä ja suunnittelun osapuolina. Ne avasivat myös näkökulmia kaupunkiin arkkitehtonisena kokonaisuutena ja elävänä oppimisympäristönä sekä loivat katsauksen arkkitehtuurikasvatuksen ja osallistamisen käytäntöihin. Työpajoissa otettiin tuntumaa seminaaripaikkaan ja sen …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Ääni kulkee kaupungissa

Ääni kulkee kaupungissa -työpajaan osallistuivat Kaurialan lukion tiedelinjan fysiikan ryhmän oppilaat, Hämeenlinnasta. Työpajan, joka on osa Lapset kaupungissa -hankkeen Kaupunkiagentit-työpajasarjaa ohjasi muusikko Petri Keinonen.

Työpajassa tutkittiin äänimaisemia erilaisissa kaupunkiympäristöissä ja selvitettiin, miten rakennusten muoto ja materiaalit vaikuttavat ympäristön akustiikkaan ja äänenvärähtelyyn. Tarkastelun kohteena olivat erilaisten kaupunkitilojen luontaiset äänimaisemat sekä ympäristöön itse tuotettujen äänten vaikutus niihin. Kussakin tarkastelun kohteeksi valitussa paikassa ääniä tallennettiin kahdessa pisteessä, jotta voitaisiin vertailla äänen käyttäytymistä, kaikujen ja heijastusten vaikutusta. Työpaja vaihe vaiheelta Äänimaisema ja äänitystekniikat tutuksi Työpajan alussa pohdittiin, mitä …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Tulkintoja urbaaneista paikoista

Tulkintoja urbaaneista paikoista -työpajaan osallistui Kallion ilmaisutaidon lukion kuvataideryhmä Helsingstä. Työpajan, joka on osa Lapset kaupungissa -hankkeen Kaupunkiagentit-työpajasarjaa ohjasi näyttelijä Veera W. Vilo.

Työpajassa tutustuttiin arkkitehtuuriin paikan hengen käsitettä painottaen sekä tutkittiin kaupunkitilaa moniaistisesti eläytyen ja paikkasidonnaisen teatterin menetelmiä hyödyntäen. Pienryhmien valitsemiin erilaisiin kaupunkitiloihin syntyi työpajan tuotoksena esityksiä, joiden lähtökohtana olivat ympäristössä tehdyt aistihavainnot ja erilaisista paikoista tehdyt tulkinnat. Työpaja vaihe vaiheelta Arkkitehtuuri – paikka – teatteri Arkkitehtuurin ja paikkasidonnaisen teatterin saloihin tutustuttiin lyhyin alustuksin. Arkkitehtuuri esiteltiin pienistä yksityiskohdista suuriin kokonaisuuksiin ulottuvana sekä …

Lue lisää »