Home » Arkkitehtuurikasvatus

Arkkitehtuurikasvatus

Arkkitehtuurin tiedotuskeskus toimii arkkitehtuurikasvatuksen erityisasiantuntijana ja seuraa Suomessa ja maailmalla tehtävää arkkitehtuurikasvatuksen kehitystyötä.

Luovuus löytyy kokeilemalla ja keksimällä

Arkin kuvataideleirillä tehtiin muun muassa naamioita. Kuva Arkki.

Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki järjestää perinteisten Ruukinrannan majaleirien lisäksi kesäleirejä Kaapelitehtaan toimipisteessään. Vierailin siellä kesäkuun viimeisen leiriviikon avauspäivänä – aamulla oli käynnistynyt kolme erilaista leiriä ja iltapäivällä oli jo nautittu ensimmäinen vohvelivälipala. Animaatioleiri Animaatioleirillä, jolla tutustutaan erilaisiin animoinnin tekniikoihin, oltiin täydessä työn touhussa. Käsikirjoitukset vaha-, pala- ja stop-motion-tekniikoita yhdisteleviä animaatioita varten oli jo laadittu ja lavasteetkin rakennettu. Parhaillaan lapset …

Lue lisää »

Arkkitehtuuri monialaisena kokonaisuutena, pilottiprojekti Hämeenlinnan lyseossa

Arkkitehtuuri on monitieteinen- ja taiteinen ilmiö, jonka tarkasteleminen koulujen oppiainerajat ylittävänä projektina tukee laaja-alaisen osaamisen tavoitteita kattavasti. Kuva: Kaappaus Aino Salmen toteuttamasta esittelyvideosta.

Arkkitehtuuri kiinnittyy useisiin oppiaineisiin, mutta ennen kaikkea se on ilmiö, joka vaikuttaa ja on läsnä jokaisen ihmisen arjessa jatkuvasti. Siksi koen arkkitehtuurin sopivan niin hyvin ilmiöpohjaisen oppimiskokonaisuuden teemaksi. (Eeva Astala) Rakennetun ympäristön tarkastelu nivoi yhteen yhteiskuntaopin, maantiedon, kuvataiteen ja oppilaanohjauksen sisältöjä Hämeenlinnassa syksyllä 2016 toteutetussa monialaisen oppimisen pilottiprojektissa. Suunnitteluprosessia mukailevassa oppimisprosessissa Hämeenlinnan lyseon 9. luokan oppilaat tutkivat kotikaupunkinsa kehitystä, havainnoivat …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Kortteliaarteita

Kortteliaarteita-työpajaan osallistuivat Snellmanin koulun 5A-luokkalaiset Kuopiosta. Työpajan ohjasi arkkitehtuurikasvattaja Mervi Eskelinen Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastusta. Kuvat Lastu.

Työpajassa tutkittiin Kuopion toria ympäröiviä kortteleita. Tutkimusretkellä tehtiin havaintoja kaikilla aisteilla, piirrettiin karttoja ja etsittiin kortteliaarteita. Tarkoituksena oli herättää tarkastelemaan ehkä arkiseksikin käynyttä ympäristöä uudesta näkökulmasta. Työpajan yhteisenä tuotoksena syntyi aarteista koottu korttelikartta keskelle toria – muidenkin ihmeteltäväksi. Työpajaan osallistuvat lähtevät liikkeelle torilta, valtaavat ja levittäytyvät torin ympärille. Väki vipeltää tutkimusretkellään kuin muurahaiset. Hetken aikaa torin ympärys kuhisee elämää ja …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Valoa tilassa

Valoa tilassa -työpajaan osallistui Tampereen Tesoman koulun 9-luokkalaisten kuvataideryhmä. Työpajan suunnitteli ja ohjasi muotoilija ja valotaiteilija Reija Pasanen.

Työpajassa tutustuttiin erilaisiin valaistustapoihin sekä nostettiin esiin valotaiteen mahdollisuuksia ympäristön elävöittämisessä. Samalla perehdyttiin visuaalisen suunnitteluprosessin eri vaiheisiin – ideoinnista havainnollistamiseen ja edelleen toteutukseen. Työpajaympäristönä toimi oma koulurakennus, joka oli myös areena valotaideteosten esittämiselle koulun syystapahtumassa, Marrasmarkkinoilla. Työpaja vaihe vaiheelta Valon ulottuvuuksia rakennetussa ympäristössä Työpaja aloitettiin tutustumalla valonkäytön ja valaistuksen menetelmiin. Samalla perehdyttiin erilaisiin valaisimiin ja testattiin, kuinka valon väriä ja …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Tiloja ja tunnelmia tekstiileillä

Tiloja ja tunnelmia tekstiileillä -työpajaan osallistui Oulun Myllytullin koulun 8-luokkien kuvataideryhmä. Työpajan ohjasivat arkkitehti Tiina Sainila ja kuvataiteen opettaja, luokanopettaja Päivi Bräysy.

Työpajassa suunnitteltiin ja rakennettiin omia paikkoja ja tilateoksia julkiseen kaupunkitilaan kierrätystekstiileistä. Nuoria osallistettiin ottamaan kaupunkitilaa haltuun moniaistisesti havainnoimalla sekä konkreettisesti tilaa rajaamalla ja rakentamalla. Materiaalivalinnoissa kiinnitettiin huomiota kestävän kehityksen näkökulmaan. Työpaja vaihe vaiheelta Ennakkovalmistelut Oppilaita pyydettiin tuomaan kouluun kierrätysmateriaaleja: vanhoja verhoja, liinoja ja vaatteita tai matonkuteita. Koululta löytyi maaleja, rautalankaa, keppejä ja hallaharsoa. Työpajaa varten hankittiin lisäksi narua ja pyykkipoikia. …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Väriä kadunkalusteilla

Väriä kadunkalusteilla -työpajaan osallistui joukko Eläintarhan ala-asteen koulun 5-luokkalaisia. Itä-Pasilassa toteutetun työpajan ohjasi muotoilija, taiteilija Päivi Raivio.

Työpajassa tutkittiin ja arvioitiin betonisen harmaita kaupunkitiloja Itä-Pasilassa. Valittuun, lähes käyttämättömään välitilaan ideoitiin värikkäitä kadunkalusteita ja taideteoksia, jotka myös toteutettiin pahvimalleina 1:1 mittakaavassa. Lopuksi päästiin kokeilemaan ja arvioimaan millaisen vaikutuksen ne tekevät kaupunkitilaan. Työpaja vaihe vaiheelta Havaintoja välitiloista Kaatosade esti jalkautumisen tutkimusretkelle Itä-Pasilaan. Sen sijaan alueen kaupunkitilan ja arkkitehtuurin luonteenomaisiin piirteisiin sekä erilaisiin välitiloihin tutustuttiin ohjaajan kuvaesityksen äärellä. Samalla pohdittiin, …

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Puutarhakaupunkia tutkimassa

Puutarhakaupunkia tutkimassa -työpajaan osallistuivat Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin Espoon opetuspisteen torstain ryhmien 7-14 -vuotiaat oppilaat. Työpajan ohjasi arkkitehti ja arkkitehtuurikasvattaja Niina Hummelin.

Työpajassa tehtiin kävelykierros Tapiolan puutarhakaupungin keskustassa  ja tarkasteltiin aluetta vihreyden ja viihtyisyyden näkökulmasta. Havainnoinnin ja dokumentoinnin apuna käytettiin itse tehtyjä vihersabluunoita. Kaupunkitilaa myös vallattiin viherryttämällä eli sijoittamalla kasveja paikkoihin, jotka tuntuivat niitä kaipaavan. Kasveihin jätettiin viestejä, joilla houkuteltiin tapiolalaisiakin havainnoimaan ympäristöään.

Lue lisää »

Kaupunkiagentit: Omasta tuolista kaupunkitilaan

Omasta tuolista kaupunkitilaan -työpajaan osallistuivat Latokartanon peruskoulun vironkielisen ryhmän oppilaat. Työpajan ohjasi arkkitehti, kaupunkiaktivisti Kadri Klementi.

Työpajassa tutustuttiin kaupunkiympäristöön ja sen eri osatekijöihin toiminnallisesti havainnoimalla. Keskeisenä havainnollistamisen välineenä oli helposti mukana kannettava tuoli. Se toimi konkreettisena apuna ihmisen ja kaupunkitilan välisten mittasuhteiden hahmottamisessa ja arvioinnissa. Työpaja vaihe vaiheelta Arkkitehtuurista ja tuolin ergonomiasta Työpaja aloitettiin keskustelemalla lyhyesti arkkitehtuurista: Mistä siinä on kysymys? Sitten tutustuttiin ihmisen parhaaseen nelijalkaiseen esine-ystävään, tuoliin, esimerkkikuvien kautta sekä pohdittiin sen ergonomiaa. Millaisissa asennoissa …

Lue lisää »