Kuvassa on näyttelysali, johon on koottu monenlaisia ja monen muotoisia esineitä sinne tänne. Seinällä on Tuomas Toivosen ja Nebe Tsuboin tekemä kvartsiittireliefi, jossa kuvataan julkisen saunan ylläpitoa.
What is Ornament -näyttely Lissabonin biennaalissa. kuva: Tuomas Toivonen

Tuomas Toivonen ja Nene Tsuboi veivät palan Suomea Lissabonin triennaaliin

Arkkitehti-designer-kaksikko edustaa Suomea Lissabonin triennaalissa. What is Ornament -näyttelyä varten valmistettu teos on julkisen saunan ylläpitoa kuvaava kvartsiittireliefi. 

Vuodesta 2007 lähtien joka kolmas vuosi järjestetty Lissabonin arkkitehtuuritriennaali on kasvanut vaikutusvaltaiseksi keskustelualustaksi arkkitehtuurin alan kehitykselle, haasteille ja laajemmille kansainvälisille diskursseille. Tämänvuotisen triennaalin kuraattorina toimii ranskalainen Éric Lapierre.

Päänäyttely The Poetics of Reason koostuu neljästä erillisestä näyttelystä, joista yhdessä on nähtävissä Helsingin Kulttuurisaunasta tuttujen suunnittelijoiden Tuomas Toivosen ja Nene Tsuboin teos, Kulttuurisauna Frieze -kvartsiittireliefi.

Kansainvälinen yhteistyö huipentuu triennaalissa 

Italialaisten Ambra Fabin ja Giovanni Piovenen kuratoimaan What is Ornament? -näyttelyyn valmistettu teos on tehty Nilsiän kvartsiitista. Parimetrinen ja noin 300-kiloinen reliefi kuvaa yleisen saunan ylläpitoon liittyviä töitä, kuten kiukaan lämmitystä ja saunan pesemistä. Lissabonin triennaalin jälkeen reliefi siirtyy takaisin Helsinkiin. 

“Reliefissä kuvataan asioita, jotka jäävät usein jopa saunan käyttäjille näkymättömiksi. Triennaalin jälkeen teos kiinnitetään Kulttuurisaunan seinään, jossa se pääsee osaksi Helsingin muuttuvaa kaupunkikuvaa”, kertoo Toivonen.

Suomalaissuunnittelijoiden yhteistyö Lissabonin triennaalin kanssa sai vauhtia viime keväänä Archinfon kanssa toteutetusta Life as a Party -minisymposiumista Kulttuurisaunalla. Triennaalin varajohtaja Manuel Henriques ja kuraattori Piovene osallistuivat tilaisuuteen Archinfon kutsumina.

Inspiraatiota hautamonumentista ja Panthenonin friisin replikasta 

Toivosen ja Tsuboin teos sai inspiraationsa Roomassa sijaitsevasta Eurysacesin hautamonumentista sekä Adolf Loosin suunnittelemasta Rufer Housesta Wienissä. 

Kivisen hautamonumentin yläreunassa kulkee nauhamainen friisi, jossa on kohokuvana kuvattu leivän teon kaikki eri vaiheet.
Eurysacesin haudan friisi innoitti Toivosta ja Tsuboita. kuva: Livioandronico2013

Eurysaces oli orja, joka vapauduttaan perusti leipomon ja rakennutti myöhemmin itselleen hulppean hautamonumentin. Kyseisessä monumentissa Toivosen ja Tsuboin huomion varasti yksinkertaisen massoittelun ja pyöreiden aiheiden sijaan monumentin yläreunaa koristava friisi.

“Hautamonumentin friisi on aiheeltaan hyvin poikkeuksellinen: tarkka työn representaatio, jossa esitetään leivänteon kaikki vaiheet”, kertoo Toivonen. 

Leipäfriisi innoitti Toivosen ja Tsuboin kuvaamaan omassa friisissään itselleen läheistä työtä, julkisen saunan ylläpitoa. Reliefin asennustapa Kulttuurisaunan seinään puolestaan viittaa Rufer Houseen ja sen minimalistiseen julkisivuun asennettuun Parthenonin friisin replikaan. 

Talon julkisivu. Kiven väristä yksinkertaista julkisivua koristaa suorakulmion muotoinen, pitkulainen kohokuva, jossa on kuvattu miehiä ja hevosia.
Rufer Housen julkisivua koristaa friisi, joka on replika Parthenonin vastaavasta. kuva: archipicture.eu
Kvartsiittireliefiä työstää suojapukuun pukeutununt miesoletettu. Hänellä on kiven muotoiluun tarkoitettu työkalu ja hän on kumartunut pöydällä olevan teoksen ylle.
Kulttuurisauna Frieze -kivireliefi valmistettiin Loimaan kivessä. Kuvassa Mikko Rautio työstää teosta. kuva: Tuomas Toivonen

Kun Hakaniemenranta ja Merihaka uudistuvat 2020-luvulla, raitiovaunureitti tulee kulkemaan Kulttuurisaunan ohitse. Tällöin matkustajien silmien tasolle aseteltu kivireliefi pääsee aitopaikalle. 

Teos toteutettiin yhteistyössä kivenjalostukseen erikoistuneen Loimaan kiven kanssa. Nilsiästä louhitusta kvartsiitista jalostettiin ilman digitaalisia työkaluja kolmiuloitteinen reliefi, johon Toivonen ja Tsuboi tekivät käsityönä viimeiset silaukset. 

Esillä arkkitehtuurin rationaalisuus ja logiikka 

Triennaalin teema The Poetics of Reason jatkaa aikaisempien vuosien linjalla. Laajoja kokonaisuuksia sisällyttävä ohjelma on kehitetty yhteyistyössä tärkeimpien kansallisten ja kansainvälisten insittuutioiden kanssa. 

Arkkitehti Éric Lapierren kuratoima triennaali julistaa, että vaikka arkkitehtuuri on subjektiivista ja epätieteellistä, pohjautuu se viime kädessä logiikkaan: arkkitehtuurista halutaan tehdä ymmärrettävää ja jaettavaa – ei vain arkkitehtien, vaan myös suuren yleisön keskuudessa. 

Myös What is Ornament? -näyttely täydentää triennaalin kattoteeman logiikkaa ja rationaalisuutta. 

“Näyttely toimii rationaalisen diskurssin välimerkkinä, joka antaa järjestyksen ja hierarkian kokonaisuudelle. Ornamentti näyttäytyy tässä rationaalisuuden inkarnaationa. Olemme kiinnostuneita siitä, milloin ornamentit koetaan tarpeellisiksi ja milloin tarpeettomiksi”, kuvailevat näyttelyn kuraattorit Fabi ja Piovene.

Miesoletettu katsoo näyttelysaliin kannettava tietokone kädessään. Seinällä on tässä kirjoituksessakin mainittu teos Kulttuurisauna Frieze.
What is Ornament -näyttelyn kuraattori Giovanni Piovene ja Kulttuurisauna Frieze. kuva: Tuomas Toivonen

Kokonaisuutena What is Ornament? -näyttely on Toivosen mukaan tyylikäs ja hienovarainen. Näyttelyssä ei ole pyritty selittämään mitään tai ajamaan argumentteja, vaan saliin on kerätty hyvin erilaisia aineistoja ja esineitä ryhmiksi, joiden annetaan keskustella keskenään.

“Olen käynyt näyttelyssä jo kolme kertaa ja jokaisella kerralla ajautunut eri aiheiden äärelle”, kuvailee Toivonen näyttelykokemusta. 

Lissabonin triennaali on avoinna 2. joulukuuta saakka.

Teksti: Karolina Toivettula