Salvos-hankkeeseen osallistuneen Kuvataide- ja käsityökoulu Emilin 6–15-vuotiaiden valomaalauksia.

Uusi Salvos-julkaisu esittelee upein kuvin kuvataidekoulujen arkkitehtuurikasvatusta

Miltä näyttää arkkitehtuurivalaisin tai julkkis rakennuksena? Opetushallituksen tukeman Salvos-hankkeen julkaisu kurkistaa kuvataidekoulujen arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatustyöhön.

Tarvitaan konepahvia, muovikalvoja, värisävyä vaihtavia lamppuja – sekä kuva suosikkirakennuksesta. Ne ovat materiaalit, joista Lohjanseudun 14–18-vuotiaat kuvataidekoululaiset loihtivat luokkatilaan välkehtivän suurkaupungin tunnelman. Työpajassa valaisimet saivat muodon Empire State Buildingistä, Statue of Libertystä, TN Towerista, Burj Khalifasta sekä Muumilaakson sydämestä, Muumitalosta. Pimeässä ikonisten rakennusten silhuetit loistivat eri sävyissä.

Lohjanseudun kuvataidekoulun 1418-vuotiaat valmistivat arkkitehtuurivalaisimia konepahvista ja muovikalvosta.

Arkkitehtuurivalaisimet syntyivät osana Salvos-hanketta, joka käynnistyi vuonna 2016. Salvos on Opetushallituksen tukema, neljän taiteen perusopetusta antavan kuvataidekoulun arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatuksen kaksivuotinen kehittämishanke, jonka parissa on noin tuhat lasta ja nuorta. Hankkeen tavoitteena on taiteen keinoin vahvistaa ympäristötietoisuutta sekä lisätä tietoa arkkitehtuurin historiasta, nykypäivästä ja kestävästä tulevaisuudesta.

Kuvataide- ja käsityökoulu Emilin 1011-vuotiaat rakensivat pienoismallin Kiinan muurista osana isompaa tiiliprojektia. Tiilet valmistettiin eri savilaaduista itse.

“Halusimme luoda hankkeen kokemuksista julkaisun, joka inspiroisi muitakin tarttumaan arkkitehtuuriin osana kuvataideopetusta”, kertoo Johanna Kivioja, Salvos-hankekoordinaattorina toiminut Kuvataide- ja käsityökoulu Emilin rehtori. Salvos-julkaisu onkin kuin visuaalinen ideapankki täynnä mielenkiintoisia projekteja. Niiden teemoina ovat muun muassa valotiipiit, muovirojujen uudelleenkäyttö, kaupunkiympäristökollaasit sekä muuttuva lähiympäristö. 

Vasemmalla: Kuvataide- ja käsityökoulu Emilin 9–16-vuotiaat tekivät luonnoksia ihmisen ja rakennusten kuvitteellisista yhteensulautumista. Työpajassa pohdittiin, millainen rakennus kuvastaisi julkisuuden henkilöä. Oikealla: Taide- ja muotoilukoulu Taikan 9–12-vuotiaat ja yli 15-vuotiaat toteuttivat pajassa kattokruunuja oppilaiden koteihin kertyneestä muovijätteestä. Tarkoituksena oli herätellä oppilaita pohtimaan kierrätyksen merkitystä.
Somesadut-työpajassa Kuvataide- ja käsityökoulu Emilin 12-vuotiaat tutkivat lähialueiden vanhojen talojen purkuprosessia ja kirjoittivat näkemästään fiktiivisiä tarinoita. Satujen pohjalta nuoret ottivat valokuvia, joissa he itse esiintyvät teatterissa lainatuissa puvuissa. Kuvissa risteävät fantasia, realismi ja sosiaalisen median ulottuvuudet.

Arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatustyö tähtää siihen, että lapset ja nuoret kokisivat ympäristönsä merkitykselliseksi ja haluaisivat osallistua sen kehittämiseen. Salvos-julkaisu jakaa ideoita siitä, miten taiteen keinoin on mahdollista käsitellä ympäristömme tulevaisuuteen liittyviä suuria kysymyksiä.

”On ollut ilo seurata, miten Salvos-hankkeessa otettiin arkkitehtuuri omaksi kuvataiteen keinoin”, toteaa Archinfon arkkitehtuurikasvatuksen asiantuntija Jaana Räsänen. ”Koko maan kattavalla kuvataidekoulujen verkostolla on merkittävä rooli ongelmanratkaisun ja luovan ilmaisun ylläpitäjinä ja edistäjinä. Niitä taitoja tarvitaan kestävää tulevaisuutta rakennettaessa.”

Lohjanseudun 7–18-vuotiaat tekivät kaupunkien sykettä ja monimuotoisuutta kuvaavia piirroksia, joista syntyi graafinen ilme bussille.
Lappeenrannan kuvataidekoulun 12–15-vuotiaat vaikuttivat omaan lähiympäristöönsä tekemällä valaistuja jääveistoksia Linnoituksen sydäntalvi -tapahtumaan.
Lue lisää:

Salvos-julkaisu on luettavissa verkossa PDF-tiedostona. Lisätietoa hankkeesta ja sen puitteissa toteutetuista projekteista löytyy Salvoksen verkkosivulta.

Salvos-hankkeessa mukana ovat Kuvataide-ja käsityökoulu Emil Valkeakoskelta, Lohjanseudun kuvataidekoulu, Lappeenrannan kuvataidekoulu sekä Taide- ja muotoilukoulu Taika Lahdesta. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat Taiteen edistämiskeskus, Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo ja Kuvataidekoulujen liitto. Kaksivuotinen kehittämishanke päättyy vuoden 2018 lopussa.