enfi
Home » Kasvatus » Archinfon hankkeet » Arkkitehtuurikerhot 2016–19 » Arkkitehtuuria 3D-piirustusohjelmilla Turussa

Arkkitehtuuria 3D-piirustusohjelmilla Turussa

Turun arkkitehtuurikerho käynnistyi remontissa olleen koulun ahtaissa väistötiloissa, mikä vaikutti osaltaan kerhosisällön muotoutumiseen. Koska oppilaat olivat juuri saaneet käyttöönsä tabletit, oli luontevaa ottaa ne käyttöön ja keskittyä aluksi erilaisilla 3D-piirustusohjelmilla työskentelyyn. 

Mallinnusta, piirtämistä, tulostusta ja virtuaalitodellisuutta 3D

Vasta käyttöön otetut tabletit ja erilaiset 3D-piirustusohjelmat inspiroivat arkkitehtuurikerholaisia luomaan mielikuvitusmaailmoja. Käytössä olivat Autodesk 123D Catch, Creatures ja Design -ohjelmat. Catchillä dokumentoitiin luonnonelementtejä koulun lähiympäristöstä. Creaturella mallinnettiin omia suosikkihahmoja ja Designilla niille suunniteltuja ympäristöjä. Myöhemmin päästiin  tutustumaan 3D-maailmoihin Cardboard-virtuaalilasien avulla, tulostamaan omia mallinnuksia 3D-printterillä sekä testaamaan 3D-kynillä piirtämistä. Kerhokauden päätti opastettu retki Verkaterhtaalle.

Helppokäyttöisiä piirustusohjelmia kaikkien käyttöön

Jos haluat kokeilla 3D-mallintamista, pääset alkuun esimerkiksi ilmaiseksi ladattavilla Tincercad ja ScetchUp -ohjelmilla.

Osallistujat, tekijät, kumppanit ja tukijat

Turussa arkkitehtuurikerho toteutettiin Turun normaalikoulussa/ Turun kansainvälisessä koulussa. Paikallisena yhteistyökumppanina toimi Bryggman-instituutti, jonka asiamies Mikko Laaksonen osallistui sisällöntuotantoon ja toimi oppaana kerhon retkellä. Kerhoa ohjasi arkkitehti Petteri Kääriä. Koulun kuvataideluokka tarjosi puitteet oppilaiden toiveesta vasta kello 16 alkaneelle kerholle. Harrastajia Turun kerhossa oli kaikkiaan 20.