Home » Kasvatus » Lapset kaupungissa -seminaarin satoa
Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016. Kuvat: Aino Salmi, jollei toisin mainita.
Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016. Kuvat: Aino Salmi, jollei toisin mainita.

Lapset kaupungissa -seminaarin satoa

Kaupunki oppimisympäristönä ja vaikuttamisen paikkana?

Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen järjestämä Lapset kaupungissa -seminaari kokosi 23.9.2016 opettajia ja taidekasvattajia sekä lastenkulttuurin ja arkkitehtuurikasvatuksen toimijoita WeeGee-talolle Espooseen. Seminaarin luennot ja puheenvuorot nostivat parrasvaloihin lapset ja nuoret ympäristön käyttäjinä ja suunnittelun osapuolina. Ne avasivat myös näkökulmia kaupunkiin arkkitehtonisena kokonaisuutena ja elävänä oppimisympäristönä sekä loivat katsauksen arkkitehtuurikasvatuksen ja osallistamisen käytäntöihin. Työpajoissa otettiin tuntumaa seminaaripaikkaan ja sen toimintaan. WeeGee-talon vaikuttava arkkitehtuuri, Espoon modernintaiteen museon Kosketus-näyttely ja Futuro-talo toivat oman elämyksellisen lisänsä tapahtumaan, johon Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen toiminnanjohtaja Hanna Harris toivotti salintäyteisen yleisön lämpimästi tervetulleeksi.

Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016.
Jan Gehlin ajatuksia.
Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016.
Päivi Kataikko, JAS.

Päivän ohjelman avasi Dortmundin yliopistossa työskentelevä arkkitehti Päivi Kataikko, joka on Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin inspiroimana perustanut yleissivistävän arkkitehtuurikoulun Saksaan: JAS (Jugend, Architektur, Stadt). Verkostomuotoisena se tarjoaa arkkitehtuurikasvatusta eri puolilla maata. Luovassa toiminnassa, joka nivoutuu aina olemassa olevaan ympäristöön, painottuu kaupunkisuunnittelua koskevan tiedon välittäminen sekä osallistumiseen ja vaikuttamiseen tarvittavien taitojen kartuttaminen. Kaupunkisuunnittelusta Kataikko kertoi tanskalaisarkkitehti Jan Gehlin ajatuksiin pohjautuen: Miten kasvavat kaupungit voitaisiin suunnitella ihmiset huomioiden?

Puheenvuorojen sarjan käynnisti arkkitehtuurin läänintaiteilija Eeva Astala Taiteen edistämiskeskuksesta. Hän painotti rakennetun ympäristön merkitystä ihmiselle kertoessaan arkkitehturikasvatuksen tavoitteista syksyllä 2016 voimaan astuneiden, ala- ja yläkoulujen uusien opetussuunnitelmien perusteiden haasteisiin ja mahdollisuuksiin peilaten. Arkkitehtuurikoulu Arkin rehtori Pihla Meskanen avasi Vinkkeli-työpajan valokuvien avulla lasten ja nuorten oivaltavia havaintoja arkkitehtuurista ja kaupungista. Kaavoitusarkkitehti Eini Vasu Pohjois-Suomen SAFA:n arkkitehtuurikasvatustyöryhmästä jakoi kokemuksia Puisto-projektista, jossa 4-luokkalaisten ideat ja valinnat ovat nyt jalostuneet osaksi toteutuvaa puistohanketta. Suomen ympäristöopisto Syklin kouluttaja Heli-Maija Nevala esitteli, miten Pelissä yhteinen kaupunki -työpaja luo vuorovaikutusta kaupunkisuunnitteluun ja monialaista oppimista kouluun. Tanssija-koreografi Jaakko Simola päätti puheenvuorojen sarjan runollisella esityksellään paikan kehollisesta kokemisesta välittömästi kaupunkitilassa.

Arkkitehtuurikasvatuksen asiantuntija Jaana Räsänen Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksesta siirsi ajatukset seminaarin toiminnalliseen osioon esittelemällä Kaupunkiagentit-työpajapaketin, jolla kannustetaan kaikkia lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä käyttämään erilaisia kaupunkitiloja oppimisen ympäristöinä ja muokkaamaan niitä tarpeidensa mukaan väliaikaisin keinoin. Räsäsen seminaarityöpajassa eläydyttiin WeeGee-talon arkkitehtuurin aisti- ja tilanrajausharjoituksin sekä pohdittiin, minkälaisia arkkitehtuurikasvatuksen polkuja niiden kautta avutuu opetukseen. Arkkitehtuurikoulu Arkin johtava opettaja Niina Hummelin opasti ryhmänsä tilan havainnoinnista sisä-, piha- ja katutilojen sekä mielen tilojen rakentamiseen pienoismalleina, valmiita aihioita hyödyntäen. Päivi Kataikko teetti ryhmällään mielikuvakarttoja urbaaneista kulkureiteistä ja johdatteli niiden avulla pohtimaan havaitsemisen ja kokemisen yksilöllisiä eroja. Jaakko Simola kannusti ja innosti ryhmänsä eläytymään Aarno Ruusuvuoren arkkitehtuuriin kehollisesti, tanssin ja liikkeen avulla. Muotoilija Reija Pasanen avasi työpajassaan valotaiteen ja guerilla-valaistuksen saloja.

Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016.
Arkkitehtuurikasvatus kiinnostaa.
Lapset Kaupungissa -seminaari 23.9.2016.
Basuraman Miguel Rodriguez Cruz.

Tapahtuman pääluennoitsijana nähtiin arkkitehtien, muotoilijoiden ja taiteilijoiden muodostaman, espanjalais-brasilialaisen Basurama-kollektiivin Miguel Rodriguez Cruz. Basurama (= rakastaa roskaa) osallistaa paikkasidonnaisissa työpajoissaan alle 99-vuotiaita lapsia ja nuoria oman ympäristönsä muokkaamiseen sekä hetkellisin tilateoksin että pysyvämmin rakennelmin eri puolilla maailmaa. Työskentelyllään ryhmä haluaa herättää keskustelua kulutusyhteiskunnan synnyttämistä jätevuorista. Samalla se kuitenkin painottaa leikkimielistä asennetta, jonka myötä jätteeksi luokitellusta materiaalista voi luovan ongelmanratkaisun ja yhdessä tekemisen myötä syntyä melkein mitä vaan: elämyksellinen leikkipuisto auton renkaista, pelillinen jätteidenkäsittely-järjestelmä festivaalialueelle, betonisesta sillasta roikkuvat keinut, näyttävä joulukuusi pahvilaatikoista tai valoa siivilöivä tunnelmallinen katos muovipulloista.

Olemme hyvin kiinnostuneita utopistisista hankkeista – ne ovat keino inspiroida tulevia sukupolvia. Jos otamme vakavasti haasteen käsitellä uskomatonta määrää ihmiskunnan tuottamaan jätettä, meidän tulee miettiä utopioita. Leikki ja luominen yhdessä oppilaiden kanssa ovat loistava tapa tämä tehdä.

Haluamme keskittyä jätteeseen ja sen käsittelyyn yhtenä nykykaupungin tärkeistä kysymyksistä. Jätteessä on kyse muustakin kuin kaupungin toimintojen ylijäämästä. Jäte on läsnä kaikissa kaupungin tuotantoprosesseissa. Tavoitteenamme on luovan ja leikkisän työpajan avulla tutkia näitä prosesseja työpajan osallistujien kanssa.

Seminaarin päätteeksi päästiin tutustumaan Basuraman Miguel Rodriguez Cruzin ja Angela Leon Hauten järjestämän työpajan tulokseen. Kahden päivän aikana ihan tavallisista käytetyistä muovikasseista, läpinäkyvästä teipistä ja yhdestä tuulettimesta oli syntynyt Etelä-Tapiolan lukion oppilaiden käsissä Matti Suurosen Futuro-talon inspiroima elämyksellinen tila.

Käytimme Futuro-talon ideaa, eräänlaista pop-asumisen prototyyppiä, keksiäksemme oppilaiden kanssa uusia mahdollisuuksia julkisen tilan luomiseen.

Lapset kaupungissa -seminaari 23.9.2016
Vierailulla elävän oloisesti hengittelevässä kuplassa käytiin keskustelua muovikassien edustamista erilaisista brändeistä ja hämmästeltiin ilmavirran voimaa. Kuva Angela Leon Haute
img_5679
Futuro-talon inspiroimaan kuplaan tarvittiin noin 800 muovipussia, läpinäkyvää leveää teippiä ja tuuletin. Lue ohjeet ja tee se itse: Futuro House is Public Space. Kuva Angela Leon Haute

 

Lapset kaupungissa on Arkkitehtuurin tiedotuskeskuksen toteuttama ja opetus- ja kulttuuriministeriön tukema kaksivuotinen hanke, joka koostuu Puisto-projektista ja Kaupunkiagentit-työpajoista sekä kaupunkitapahtumasta ja päätösseminaarista, jossa julkistetaan hankeprosessin tuloksena syntyneet osallistavan suunnittelun ja arkkitehtuurikasvatuksen mallit.