Takaisin artikkeleihin

Art decoa kävellen

Mies seisoo kaaren alla ja keskustelee ihmisryhmän edessä

Tommi Lindhin kävlelykierros. Kuva: Aino Salmi

Alvar Aalto -säätiön johtaja Tommi Lindhin opastaman kävelykierroksen aiheena oli Helsingin art deco -arkkitehtuuri. Tällä kertaa kierros keskittyi Esplanadin lähikortteleihin, joista löytyi sopiva läpileikkaus Helsingin arkkitehtuuriin vuosiväliltä 1925–1935.Arkkitehtuurin puolella – toisin kuin muotoilussa, kuvataiteessa tai vaikkapa tanssissa – ei art deco periodia ole haluttu nähdä omanlaisena suuntauksena. Kävelykierroksen idea oli auttaa kadunkulkijaa tunnistamaan art deco -arkkitehtuuri 1920-luvun klassismista ja 1930-luvun funktionalismista.Seuraa Arkkitehtuuria Espan kesässä -ohjelmaa osoitteessa http://www.recreation.fi. Järjestäjät Arkkitehtuurin tiedotuskeskus ja Arkkitehtuurimuseo. [caption id="attachment_4009" align="alignnone" width="1000"]Helsingin komein art deco -liikerakennus Aleksanterinkadun ja Keskuskadun kulmassa on P. E. Blomstedtin suunnittelema Liittopankki vuodelta 1929. Voimakas vertikaalijäsentely terastirapattuine pilastereineen häivyttää yhtenäiset ikkunarivistöt ja muut modernit piirteet rakennuksesta. Pilastereissa olevat neliökoristeet ovat tapauksesta riippuen joko ilmanvaihtoritilöitä tai pelkkiä koristeita. Helsingin komein art deco -liikerakennus Aleksanterinkadun ja Keskuskadun kulmassa on P. E. Blomstedtin suunnittelema Liittopankki vuodelta 1929. Voimakas vertikaalijäsentely terastirapattuine pilastereineen häivyttää yhtenäiset ikkunarivistöt ja muut modernit piirteet rakennuksesta. Pilastereissa olevat neliökoristeet ovat tapauksesta riippuen joko ilmanvaihtoritilöitä tai pelkkiä koristeita.[/caption] [caption id="attachment_4005" align="alignnone" width="667"]Armas Lindgrenin Suomi vakuutusyhtiön talo vuodelta 1911 oli mukana kierroksella esimerkkinä aikaisemmasta periodista, joka on vaikuttanut myöhempiin kausiin. Tällaisia esimerkkejä kierroksella olivat myös Uusi ylioppilastalo ja Kalevan talo sekä Helsingin päärautatieasema. Armas Lindgrenin Suomi vakuutusyhtiön talo vuodelta 1911 oli mukana kierroksella esimerkkinä aikaisemmasta periodista, joka on vaikuttanut myöhempiin kausiin. Tällaisia esimerkkejä kierroksella olivat myös Uusi ylioppilastalo ja Kalevan talo sekä Helsingin päärautatieasema.[/caption] [caption id="attachment_4002" align="alignnone" width="1000"]Iso Roobertinkadin ja Yrjönkadun kulmassa on myöhäinen esimerkki art deco -koristeaiheiden käytöstä Helsingissä. Talo on professori Ole Gipenbergin suunnittelema vuodelta 1938. Iso Roobertinkadin ja Yrjönkadun kulmassa on myöhäinen esimerkki art deco -koristeaiheiden käytöstä Helsingissä. Talo on professori Ole Gipenbergin suunnittelema vuodelta 1938.[/caption] [caption id="attachment_3994" align="alignnone" width="667"]Eino Forsmanin 1935 valmistuneessa Kasarmikatu 8:ssa on pyöreä valopiha. Valiomuodon käyttö yhdistettynä porttiholvin katon koristemaalauksiin ja yksityiskohtien väri- ja muotomaailmaan linkittää tämänkin rakennuksen art deco -aikaan. Eino Forsmanin 1935 valmistuneessa Kasarmikatu 8:ssa on pyöreä valopiha. Valiomuodon käyttö yhdistettynä porttiholvin katon koristemaalauksiin ja yksityiskohtien väri- ja muotomaailmaan linkittää tämänkin rakennuksen art deco -aikaan.[/caption] Katso lisää kuvia:[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185NzM5LmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6IlN1b21pIHZha3V1dHVzeWh0aVx1MDBmNm4gdGFsb24gbGFhamVubnVzIChIeXRcdTAwZjZuZW4gJiBMdXVra29uZW4gMTkzOCkiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185NzExLmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6IklzbyBSb29iZXJ0aW5rYXR1IDI0IChLYXJsIFYuIFNvb2YgMTkyNykiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185NzAzLmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6Ik1ldG9kaXN0aWtpcmtrbyAoTGFycyBTb25jayAxOTI5KSIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185Njk5LmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6IkpcdTAwZTRcdTAwZTRrXHUwMGU0cmlua2F0dSAxMyAoUnVuYXIgRmlubmlsXHUwMGU0IDE5MzEpIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185Njk3LmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6IlRhcmtrXHUyMDE5YW1wdWphbmthdHUgMyAoVlx1MDBlNGluXHUwMGY2IFZcdTAwZTRoXHUwMGU0a2FsbGlvIDE5MjcpIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwOlwvXC9hcmNoaW5mb19vbGQudGVzdFwvd3AtY29udGVudFwvdXBsb2Fkc1wvMjAxNVwvMDdcL0lNR185Njg3LmpwZyIsInRpdGxlIjoiIiwiY2FwdGlvbiI6Ikthc2FybWlrYXR1IDggKEVpbm8gRm9yc21hbiAxOTM1KSIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]